capital.gr – Πιάνουν δουλειά τα ΚΤΕΛ στις αστικές συγκοινωνίες

Του Κώστα Κετσιετζή

Προχωρά ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την δραστηριοποίηση των ΚΤΕΛ στα αστικά δρομολόγια της Θεσσαλονίκης, μετά από το πράσινο φως που έδωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο στη σύμβαση με την οποία ανατίθεται στα ΚΤΕΛ το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου της πόλης.

Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση μέχρι τις 23 Μαρτίου και αφού ολοκληρωθούν οι εγκαταστάσεις τηλεματικής και μηχανισμών ακύρωσης εισιτηρίων, οι Θεσσαλονικείς θα δουν να κυκλοφορούν στην πόλη 35 νέα λεωφορεία, τα οποία θα καλύψουν συνολικά 11 γραμμές. Την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου, 65 ακόμη νέα οχήματα θα καλύψουν άλλες 14 γραμμές. Συνολικά, δηλαδή, θα εξυπηρετηθούν 25 γραμμές από 100 νέα λεωφορεία.

Η εμπλοκή των ΚΤΕΛ στο αστικό συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης είχε ξεκινήσει από τον περασμένο Μάιο όπου τους είχε ανατεθεί η εκτέλεση δρομολογίων σε έξι γραμμές, οι οποίες εξυπηρετούν απομακρυσμένα προάστια της πόλης. Σύμφωνα με πληροφορίες, και οι 25 γραμμές που θα ανατεθούν στα ΚΤΕΛ εξυπηρετούν τα προάστια της πόλης, απελευθερώνοντας λεωφορεία του ΟΑΣΘ προκειμένου αυτά να πραγματοποιούν δρομολόγια σε πιο κεντρικές περιοχές.

H λύση του leasing και ο επερχόμενος διαγωνισμός

Το δρόμο για την παραχώρηση γραμμών από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ στα ΚΤΕΛ για έως και δύο χρόνια άνοιξαν διατάξεις του νόμου για τα υδροπλάνα που ψηφίστηκε από τη Βουλή. “Σε περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ (Αθήνα) και ΟΣΕΘ (Θεσσαλονίκη), επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ ή από τους ΟΤΑ Α΄ ή Β΄ Βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών. Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ή τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών”, αναφέρει η σχετική διάταξη.

Η κίνηση αυτή κρίθηκε απαραίτητη ως προσωρινή λύση για την έλλειψη οχημάτων που αντιμετωπίζουν οι δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας καθώς ο διαγωνισμός για την προμήθεια τουλάχιστον 700 νέων λεωφορείων δεν αναμένεται σύντομα. Η προκήρυξη του διαγωνισμού δεν αναμένεται πριν το καλοκαίρι, ενώ όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές ακόμη και αν δεν υπάρξουν προβλήματα και ενστάσεις η παράδοση των οχημάτων δύσκολα θα γίνει πριν το 2022.

Για να καλυφθεί άμεσα το κενό, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει πέρα από τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ και την λύση της μίσθωσης επιπλέον οχημάτων μέσω συμβάσεων leasing. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες σχεδιάζεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μίσθωση 170 – 200 νέων λεωφορείων για τον στόλο του ΟΑΣΘ. Βεβαίως, ο αριθμός των οχημάτων μπορεί να μειωθεί καθώς μένει ακόμη να καθοριστεί το θέμα της χρηματοδότησης.

Ο σχεδιασμός για την Αττική

Η αρχή γίνεται με τη Θεσσαλονίκη επειδή αφενός τα νούμερα είναι μικρότερα και αφετέρου σε αντίθεση με την Αθήνα που διαθέτει σύστημα μετρό και τραμ τα λεωφορεία είναι το μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Ωστόσο αντίστοιχα σχέδια εκπονούνται και για την Αττική, χωρίς όμως να έχει ληφθεί ακόμη κάποια οριστική απόφασης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το βασικό σενάριο που βρίσκεται υπό επεξεργασία είναι να ανατεθούν στα ΚΕΛ περιφερειακά δρομολόγια από περιοχές όπως η Ραφήνα και ο Μαραθώνας, στα πρότυπα του τι συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη.

Και εδώ στόχος είναι να αποδεσμευτούν οχήματα του ΟΑΣΑ για να ενισχύσουν το κέντρο και τα κοντινά προάστια της Αθήνας. Τα ΚΤΕΛ Αττικής ήδη πραγματοποιούν δρομολόγιο προς αυτούς τους προορισμούς αλλά η χρέωση είναι σημαντικά υψηλότερα απ’ αυτή του ενιαίου εισιτηρίου που ισχύει για τα Μέσα του ΟΑΣΑ.

https://www.capital.gr/epixeiriseis/3436712/pianoun-douleia-ta-ktel-stis-astikes-sugkoinonies