Καινούρια λεωφορεία στον ΟΑΣΘ από το 2020 και αν…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ

Ως «όνειρο θερινής νυχτός» χαρακτηρίζεται από όσους γνωρίζουν «πρόσωπα και πράγματα» περί των επιβατικών αστικών μεταφορών η ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ από τον φετινό Μάιο.

 

Στην καλύτερη των περιπτώσεων νέα λεωφορεία δεν αναμένονται πριν από το έτος 2020 και αφού τρέξει ομαλά και χωρίς προβλήματα ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός, που έχει προκηρυχθεί από το υπουργείο Μεταφορών.

Ο διαγωνισμός αφορά στην προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων, που θα ανανεώσουν τον στόλο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα 350 αστικά λεωφορεία προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη και θα είναι 150 ηλεκτροκίνητα, ισάριθμα αερίου και 50 Εuro VI.

«Για να γίνει προμήθεια ενός τέτοιου αριθμού ολοκαίνουργιων λεωφορείων υψηλής τεχνολογίας μέσα από δημόσιες διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες χρειάζεται περίπου μία διετία» επισήμανε στη ThessNews αρμόδια πηγή, η οποία γνωρίζει τα των επιβατικών μεταφορών.

 

Οικονομική αδυναμία

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μεταφορών το 2017 αναφέρεται πως «o ΟΑΣΘ, αν και όφειλε κατά την, έως την αποϊδιωτικοποίησή του ισχύουσα οικονομική συμφωνία, να είχε διενεργήσει τον διεθνή διαγωνισμό αντικατάστασης των 90, παλαιότερης τεχνολογίας, λεωφορείων τουλάχιστον προ 2ετίας, για να γινόταν η αντικατάσταση αυτών σταδιακά στη διετία 2017-2018 (ταυτόχρονα με τη συμπλήρωση της διάρκειας κυκλοφορίας των 20 ετών κάθε λεωφορείου), προφασιζόμενος οικονομική αδυναμία δεν προχώρησε στην ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας και σταδιακής προμήθειας αυτών. Προκειμένου να διενεργηθεί σχετικός διαγωνισμός νέων – καινούριων λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ (προδιαγραφές, προκήρυξη, αξιολόγηση, ανάδειξη αναδόχου, κατασκευή και παράδοση – παραλαβή λεωφορείων), απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο ετών».

Το 2017 ο ΟΑΣΘ διέθετε (θεωρητικά) 622 λεωφορεία, από τα οποία 245 είναι αρθρωτά, 302 κανονικά, 30 2θυρα, 22 μίνι, 15 11μετρα, 4 για ΑμεΑ, 3 μικρά για την Άνω Πόλη και ένα για την τουριστική διαδρομή. Τα τελευταία λεωφορεία που αγοράστηκαν από τον ΟΑΣΘ ήταν το 2012 και ήταν 26 τον αριθμό.

 

Πολυδαίδαλη διαδικασία

Για το ζήτημα του διαγωνισμού της προμήθειας των νέων λεωφορείων, το υπουργείο Μεταφορών ανέθεσε σε τεχνικό σύμβουλο την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης για την προμήθεια 750 λεωφορείων που θα ενταχθούν στους στόλους του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ. Η προετοιμασία έχει ξεκινήσει και ο σύμβουλος που ορίστηκε πρόκειται, έναντι 22.816 ευρώ, να αναλάβει την αίτηση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Ο προγραμματισμός θέλει το έργο να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020, ενώ αναμένεται να συμμετάσχει και η ΕΤΕπ.

Η αίτηση χρηματοδότησης θα κατατεθεί προς το τέλος του τρέχοντος έτους, καθώς η διάρκεια της σύμβασης του τεχνικού συμβούλου ορίστηκε στους 9 μήνες. Εφόσον δοθεί το πράσινο φως και εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020.

Την ίδια στιγμή το Υπουργείο φιλοδοξεί να προωθήσει και το έργο του «ψηφιακού μετασχηματισμού» του ΟΑΣΘ με στόχο να δημιουργήσει 300 «έξυπνες» στάσεις στη συμπρωτεύουσα, όπως επίσης και μηχανισμό έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα καλύψει 600 λεωφορεία.

Ο σχετικός διαγωνισμός για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ προωθείται με διαδικασίες-εξπρές από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Τεχνολογιών Επικοινωνιών με προϋπολογισμό 39 εκατ. ευρώ.

Τέλος να σημειωθεί πως ο ΟΑΣΘ έχει κινήσει τις διαδικασίες πρόσληψης 150 οδηγών με διετείς συμβάσεις εργασίας, ενώ παράλληλα προχωρούν με γοργούς ρυθμούς οι διαδικασίες για την προκήρυξη διαγωνισμού, μέσω ΑΣΕΠ, που θα αφορά την πρόσληψη 250 ατόμων, οδηγών και τεχνιτών.

 

ΟΤΑΝ Ο ΣΤ. ΠΑΠΠΑΣ ΗΛΠΙΖΕ ΓΙΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΤΟΝ ΜΑΙΟ

Ανέξοδες υποσχέσεις

Αρχές του μήνα η Πρωτοβουλία Εργαζομένων-Φοιτητών και Συνταξιούχων πραγματοποιεί διαμαρτυρία και συναντάται με τον πρόεδρο του διοικητικού συμουλίου του ΟΑΣΘ, Στέλιο Παππά. Ο τελευταίος στις δηλώσεις του εξέφρασε την ελπίδα ότι από τον Μάιο θα αρχίσουν να γίνονται οι πρώτες παραλαβές νέων λεωφορείων και ότι προχωρούν και οι διαδικασίες για την πρόσληψη 250 οδηγών στον οργανισμό: «Ήδη τα νέα λεωφορεία δρομολογούνται. Ελπίζουμε μέχρι τον Μάιο να αρχίσουν να έρχονται τα πρώτα. Πρόκειται όμως για ένα ζήτημα, που μπορεί να διευκρινιστεί καλύτερα από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».

Παράλληλα ο ίδιος σημείωνε ότι «δεν αρκεί μόνο να φέρουμε λεωφορεία. Χρειάζεται ένας συνολικός εκσυγχρονισμός, αφού ένα από τα προβλήματα του οργανισμού είναι ότι ενώ καταγράφαμε ελλείψεις τεχνιτών, επιστημονικού προσωπικού και οδηγών, ωστόσο το προσωπικό κρινόταν πλεονάζον. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πελατειακής λογικής διαχρονικά».

http://www.thessnews.gr/article/123173/kainouria-leoforeia-ston-oasth-apo-to-2020-kai-an