Στις αρχές Μαρτίου ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων ο νόμος 4599/2019 και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 4 Μαρτίου. Το νομοσχέδιο – σκούπα που έγινε νόμος του κράτους φέρει τον τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφορές υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις». Από τα 53 άρθρα του νόμου, μόλις τα 26 αναφέρονται στους υποψήφιους οδηγούς.

Σήμερα δεν θα ασχοληθούμε με το θέμα των αδειών οδήγησης και των πλείστων όσων προβλημάτων έχουν δημιουργηθεί, με αποτέλεσμα να μη διενεργούνται εξετάσεις για υποψήφιους οδηγούς. Δεν θα αναφερθούμε ούτε σε καθαρά προεκλογικού χαρακτήρα ρυθμίσεις που περιλαμβάνει ο νόμος, όπως η φροντίδα των τέκνων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Θα σταθούμε μόνο σε μια τροπολογία που αφορά τις προσλήψεις οδηγών στον ΟΑΣΘ. Μάλιστα, ο ίδιος ο Οργανισμός φρόντισε να στρέψει την προσοχή μας εκεί, με την παρακάτω καταχώρηση στο σάιτ του:

«Ανοίγει ο δρόμος για την πρόσληψη οδηγών στον ΟΑΣΘ

  • Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος 4599/2019 με τον οποίο ανοίγει ο δρόμος για προσλήψεις οδηγών με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, η διαδικασία που προβλέπει ο νόμος σχετικά με την προκήρυξη που θα εκδοθεί είναι η εξής:

Η προκήρυξη εκδίδεται από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατόπιν εισήγησης του οικείου φορέα, ύστερα από έγκριση του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), η οποία χορηγείται εντός 15 ημερών.

Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της παραπάνω προθεσμίας, θεωρείται ότι χορηγήθηκε η έγκριση.

Στην προκήρυξη θα αναφέρονται αναλυτικά: α) ο συνολικός αριθμός των οδηγών που θα προσληφθούν και β) τα απαιτούμενα προσόντα και δικαιολογητικά.

  • Ημερομηνία καταχώρησης: 7/3/2019»

Οργανισμός σε εκκαθάριση μπορεί να προσλάβει;

Το πρώτο ερώτημα είναι κατά πόσο ο ΟΑΣΘ μπορεί να κάνει προσλήψεις. Πρόκειται για έναν Οργανισμό υπό εκκαθάριση, για την οποία μάλιστα ο πρόεδρός του Στέλιος Παππάς αγωνιά βαθιά. Είναι τόσο μεγάλη η αγωνία του, που πιστεύει ότι η διάρρηξη την οποία κατήγγειλε πριν από λίγους μήνες ότι έγινε στην οικία του στη Θεσσαλονίκη αφορούσε απόπειρα να εμποδιστεί η εκκαθάριση, μέσω της κλοπής του φορητού υπολογιστή του. Βεβαίως, ο κ. Παππάς δεν ένιωσε την ανάγκη να ενημερώσει τους πολίτες τι σοβαρά και μοναδικά αρχεία περιείχε ο υπολογιστής του, ώστε η κλοπή του να θεωρείται απόπειρα να μπει εμπόδιο, αλλά ας το παρακάμψουμε αυτό.

Το να διενεργεί προσλήψεις ένας Οργανισμός υπό εκκαθάριση είναι πολύ τραβηγμένη ενέργεια, σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα Δημόσιας Διοίκησης Παναγιώτη Καρκατσούλη. Πόσο μάλλον όταν ο Οργανισμός αυτός δεν θα υπάρχει ακόμη για πολύ! Μάλιστα, ο διάδοχός του θα έπρεπε να έχει ήδη συσταθεί από τον περασμένο Ιανουάριο, σύμφωνα με δήλωση του ίδιου του πρωθυπουργού. «Τον Φεβρουάριο ενεργοποιείται ο νέος οργανισμός ΑΣΥΘ, ο οποίος θα έχει την ευθύνη λειτουργίας όλων των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και του μετρό συμπεριλαμβανομένου» είχε πει ο Αλέξης Τσίπρας τον περασμένο Δεκέμβριο, στη φιέστα της εκδήλωσης για την «παράδοση στους πολίτες» του σταθμού «Σιντριβάνι».

Σε εκείνη την εκδήλωση, ο κ. Τσίπρας είχε ανακοινώσει προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια 350 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, διαδικασίες για την αναβάθμιση των αμαξοστασίων και «άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την άμεση πρόσληψη 150 νέων οδηγών με διετείς συμβάσεις έργου». Όσο για τους μόνιμους, η πρόσληψή τους θα γινόταν μετά τη σύσταση του ΑΣΥΘ.

Οδηγοί και λεωφορεία

Αντί για νέα λεωφορεία, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης στοιβάζονται μέσα στα σαράβαλα που είναι σε θέση να κυκλοφορήσουν όπως όπως. Η «ΜτΚ» αναφέρεται διαρκώς στα προβλήματα και τις ελλείψεις που γιγαντώθηκαν από τότε που ο ΟΑΣΘ κρατικοποιήθηκε. Ωστόσο, η νοημοσύνη μας υποτιμάται βαναύσως, όταν ο κ. Παππάς ισχυρίζεται ότι τα προβλήματα είναι στο μυαλό μας (και του επιβατικού κοινού;) ή ότι θα λυθούν με την προμήθεια νέων οχημάτων μέσα σε λίγες ημέρες. Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους σχετικά με το τι σημαίνει προμήθεια λεωφορείων, ο ΟΑΣΑ που ξεκίνησε τις διαδικασίες για προμήθεια 92 λεωφορείων τον περασμένο Ιανουάριο, θα τα παραλάβει σταδιακά μέσα στα επόμενα τριάμισι χρόνια!

Έχει νόημα, λοιπόν, να γίνουν προσλήψεις οδηγών όταν δεν υπάρχουν λεωφορεία για να οδηγήσουν; Σύμφωνα με τον κ. Παππά, τα «μάχιμα» είναι 450, ωστόσο δεν ανακοινώνει πόσοι είναι οι οδηγοί των λεωφορείων που εργάζονται αυτήν τη στιγμή. Στο οργανόγραμμα του ΟΑΣΘ προβλέπονται 1.695 οργανικές θέσεις οδηγών, για έναν στόλο 618 λεωφορείων.

Παράκαμψη του ΑΣΕΠ

Η απογείωση της ευρηματικότητας, όμως, των κυβερνώντων βρίσκεται στον τρόπο που ανακάλυψαν, προκειμένου οι προσλήψεις να πραγματοποιηθούν ρουσφετολογικά, χωρίς να ανακατευτεί το ΑΣΕΠ, το αρμόδιο όργανο για πρόσληψη του προσωπικού στο δημόσιο. Να θυμίσουμε ότι η διαδικασία πρόσληψης είναι συγκεκριμένη και είναι τελείως αδόκιμο να περιγράφεται η διαδικασία ειδικά για τον ΟΑΣΘ στο νόμο 4599/2019.

Με τη διάταξη του νόμου καταργείται στην ουσία η κρίση του ΑΣΕΠ, καθώς ορίζεται ότι «η σιωπή είναι συναίνεση». Με την πονηρή αυτή διάταξη, εάν εντός 15 ημερών το ΑΣΕΠ δεν ολοκληρώσει τον έλεγχο νομιμότητας και δεν απαντήσει, συναινεί στις προσλήψεις! Πρόκειται για μια πρωτοφανή διαδικασία, η οποία καταργεί κάθε έννοια αλλά και κάθε πρόφαση ισονομίας και αξιοκρατίας.

https://www.makthes.gr/oasth-proslipseis-choris-asep-kai-choris-logiki-206095