newsbreak.gr – Στόχος η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών
Για τα σοβαρά προβλήματα του ΟΑΣΘ και τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης μιλά στη «δημοκρατία» ο πρώην βουλευτής της Ν.Δ. Σάββας Αναστασιάδης.
- Συνέντευξη στον Νίκο Πετρουλάκη
Αγαπητέ κ. Αναστασιάδη, ύστερα από μακρά και πετυχημένη βουλευτική θητεία, πώς οδηγηθήκατε στην απόφαση να ασχοληθείτε ενεργά με τα διοικητικά του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης «Ο Ηρακλής»;
Πάντοτε βρισκόμουν κοντά στον ΟΑΣΘ, καθώς η σύζυγός μου ήταν μέτοχός του, ενώ πλέον είμαι κι εγώ προσωπικά μέτοχος του συνεταιρισμού. Με τα δε θέματα του συνεταιρισμού αλλά και του ΟΑΣΘ ασχολήθηκα κατά τις βουλευτικές μου θητείες.
Πέραν αυτών, όμως, η κύρια αιτία είναι η διαιώνιση της κατάφωρης αδικίας που έγινε σε βάρος των 2.500 οικογενειών μελών του ΟΑΣΘ. Η αδικία ξεκίνησε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2017 και, δυστυχώς, συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Παρά τις προεκλογικές (ήδη από το 2017) υποσχέσεις της σημερινής κυβέρνησης, ακόμη εκκρεμεί η αποζημίωση της περιουσίας των μετόχων, που κρατικοποιήθηκε το 2017 (παράνομα, κατά την άποψή μας), ενώ ήδη από τον Φεβρουάριο του 2020 έχει ολοκληρωθεί όποια αποτίμηση από την εταιρία (Grand Thornton), στην οποία το κράτος και ο ΟΑΣΘ την ανέθεσαν.
Το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι, εκτός από την (παράνομη, κατά την άποψή μας), ουσιαστικά δήμευση της περιουσίας των μετόχων του ΟΑΣΘ, το Ελληνικό Δημόσιο (υπουργείο Μεταφορών και κρατικός πλέον ΟΑΣΘ) συνεχίζουν να χρησιμοποιούν παράνομα τα ακίνητα-περιουσιακά στοιχεία του συνεταιρισμού, χωρίς να καταβάλλουν τα νόμιμα ενοίκια, ήδη από δεκαετίας.
Για αυτό ένιωσα την ανάγκη να δραστηριοποιηθώ στη διοίκηση του συνεταιρισμού, διαβλέποντας τον κίνδυνο νέας απώλειας περιουσιακών στοιχείων των συνεταιριστών, αυτή τη φορά των ακινήτων, που ανήκουν στις σχεδόν 1.500 οικογένειες μέλη του.
Ο κίνδυνος νέας απώλειας περιουσιακών στοιχείων των συνεταιριστών είναι πλέον ορατός, και μάλιστα από τη σημερινή κυβέρνηση. Δυστυχώς, σε αυτή την κατεύθυνση σε βάρος του συνεταιρισμού και των οικογενειών μελών του βρίσκονται και ορισμένοι, ελάχιστοι πάντως, «συνεταιριστές», που φαίνεται ότι έχουν άλλη, άγνωστη σε μένα, ατζέντα από τη συντριπτική πλειονότητα των συνεταιριστών.
Πού αποδίδετε τα προβλήματα που πράγματι παρουσιάζει η λειτουργία του συνεταιρισμού;
Μέχρι την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ το 2017, ο συνεταιρισμός λειτουργούσε, εσφαλμένα, κάτω από τη σκιά του ΟΑΣΘ, με συνέπεια να μην αποκτήσει τις δομές και τις λειτουργίες ενός σύγχρονου οικονομικού οργανισμού, κατάσταση που επιδεινώθηκε με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Αν σε αυτό προστεθούν οι προσωπικές στρατηγικές ορισμένων, η συνέπεια είναι ο συνεταιρισμός να παραπαίει, με τεράστια λειτουργικά προβλήματα, και τα δύο τελευταία χρόνια να διοικείται από διορισμένες από το δικαστήριο διοικήσεις.
Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν καθυστερήσεις ακόμη και στις στοιχειώδεις λειτουργίες ενός οικονομικού οργανισμού, όπως η σύνταξη και η έγκριση ισολογισμών, η έκδοση αποτελεσμάτων χρήσης, η κατάρτιση προϋπολογισμού εσόδων – εξόδων, ενώ ακόμη και οι λογαριασμοί του συνεταιρισμού είναι δεσμευμένοι από απαιτήσεις τρίτων. Οποια δομικά προβλήματα του συνεταιρισμού επιβαρύνονται, αν δεν προκαλούνται αποκλειστικά, από την πρωτοφανή -κυριολεκτικά πειρατική- συμπεριφορά του κρατικού ΟΑΣΘ απέναντι στον συνεταιρισμό και στις 1.500 οικογένειες μέλη του.
Οι κρατικοδίαιτοι διαχειριστές του κρατικού ΟΑΣΘ χρησιμοποιούν από την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ το 2017 μέχρι και σήμερα περιουσιακά στοιχεία του συνεταιρισμού (αμαξοστάσιο Σταυρούπολης, αμαξοστάσιο Φοίνικα, γραφεία διοίκησης Παπαναστασίου) χωρίς να πληρώνουν τα νόμιμα ενοίκια στον συνεταιρισμό! Ετσι, σήμερα ο κρατικός ΟΑΣΘ οφείλει στον συνεταιρισμό περισσότερα από 12 εκατ. ευρώ για τα ενοίκια των εγκαταστάσεων που χρησιμοποιεί.
Δηλαδή, και δήμευσαν τις περιουσίες των συνεταιριστών και μετόχων του ΟΑΣΘ και χρησιμοποιούν με το «έτσι θέλω» τα ακίνητα του συνεταιρισμού χωρίς να πληρώνουν τα νόμιμα ενοίκια!
Το δίκαιο των απαιτήσεων του συνεταιρισμού αναγνώρισε άλλωστε και η Δικαιοσύνη, που διέταξε την έξωση του ΟΑΣΘ από τα ακίνητα του συνεταιρισμού.
Στην παραπάνω πειρατική συμπεριφορά του κρατικού ΟΑΣΘ πρέπει να προστεθεί και η οφειλή, ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ, του ΟΑΣΘ προς τον συνεταιρισμό, από δάνειο που εκκρεμεί από το 2011!
Γιατί ισχυρίζεστε ότι υπάρχει εμπαιγμός των συνεταιριστών και των οικογενειών τους από τον κρατικό ΟΑΣΘ και γιατί ισχυρίζεστε ότι υπάρχει κίνδυνος νέας απώλειας περιουσιακών στοιχείων του συνεταιρισμού;
Ενώ ο κρατικός ΟΑΣΘ οφείλει (και με δικαστική απόφαση) πολλά εκατομμύρια στον συνεταιρισμό, στα τέλη του 2023, εντελώς προσχηματικά, η διοίκηση του ΟΑΣΘ έστειλε πρόταση-εμπαιγμό δήθεν διευθέτησης των οικονομικών οφειλών προς τον συνεταιρισμό.
Συγκεκριμένα, πρότεινε (α) σταδιακή αποπληρωμή εντός διετίας του κεφαλαίου του οφειλόμενου δανείου, χωρίς τους νόμιμους τόκους που προβλέπονται από σχετική δικαστική απόφαση, και (β) πληρωμή μόνο των τρεχόντων ενοικίων, και μάλιστα σημαντικά μειωμένων.
Ταυτόχρονα, στην ίδια αυτή πρόταση, ο κρατικός ΟΑΣΘ επισείει απειλές περί «εκκρεμών αγωγών», ενώ κάποια φερέφωνά του διαδίδουν, χωρίς ντροπή, φήμες περί απαλλοτρίωσης των περιουσιακών στοιχείων του συνεταιρισμού. Τους θυμίζουμε ότι ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ τόλμησε να κάνει τέτοιο έγκλημα, και πάντως τους περιμένουμε αν έχουν το θράσος.
Η προσχηματική και εξευτελιστική πρόταση του κρατικού ΟΑΣΘ, εύλογα, κινητοποίησε τους συνεταιριστές, που εμπόδισαν τα σχέδια της μειοψηφίας (τρία από τα εννέα μέλη) της διορισμένης διοίκησης του συνεταιρισμού, που για ακατανόητους σε εμένα λόγους συντάχθηκαν με τον κρατικό ΟΑΣΘ, σε βάρος των νόμιμων και εύλογων απαιτήσεων του συνεταιρισμού.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την επόμενη ημέρα του συνεταιρισμού;
Στόχος της συντριπτικής πλειονότητας των συνεταιριστών που αγκαλιάζουν την προσπάθειά μας είναι ο εκσυγχρονισμός του συνεταιρισμού και η δημιουργία μιας αποτελεσματικής και βιώσιμης οικονομικής μονάδας, που θα προσφέρει υπεραξίες στην περιοχή, στους πολίτες και στα μέλη τους.
Προφανώς, η διαφάνεια σε όλες τις πράξεις του συνεταιρισμού και η διευθέτηση όποιων εκκρεμών διαφορών υφίστανται αποτελούν προτεραιότητα και πυξίδα μας. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται εφικτή μια αξιοπρεπής, αμοιβαία ωφέλιμη και αποδεκτή διευθέτηση με την κυβέρνηση των οφειλών του κρατικού ΟΑΣΘ προς τον συνεταιρισμό, και γι’ αυτό θα εργαστούμε με συνέπεια.
Πέραν αυτών, προϋπόθεση για την αποτελεσματική λειτουργία του συνεταιρισμού είναι η ενημέρωση και ενεργοποίηση όλων των συνεταιριστών, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, με διαφάνεια και αξιοκρατία.
Στις προτεραιότητές μας είναι επίσης η στήριξη της ομαλής λειτουργίας και ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Ο συνεταιρισμός και τα μέλη του έχουν εβδομηντάχρονη και επιτυχημένη εμπειρία στην οργάνωση και τη λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης.
Εν κατακλείδι, ο στόχος είναι η εξυγίανση και ο εκσυγχρονισμός του συνεταιρισμού, και η μετεξέλιξή του σε έναν βιώσιμο και κερδοφόρο οργανισμό, με τους συνεταιριστές ενεργά παρόντες.
«Η ιδιωτική περιουσία είναι σεβαστή και δεν δημεύεται»
Αναφέρεστε στην απόφαση κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2017 ως παράνομη. Πού το στηρίζετε αυτό;
Καταρχάς, στις δυτικές δημοκρατίες, όπως πιστεύω είναι και η πατρίδα μας, η ιδιωτική περιουσία είναι σεβαστή και δεν δημεύεται. Ασφαλώς, μπορεί να απαλλοτριωθεί μόνο όταν συντρέχουν λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, κάτι που σε καμιά περίπτωση δεν ισχύει εδώ και πάντως όχι χωρίς να υπάρξει εύλογη αποζημίωση, και μάλιστα άμεσα.
Επιπλέον, το μοναδικό επιχείρημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τη δήμευση της περιουσίας των μετόχων του ΟΑΣΘ ήταν οι δήθεν υπέρογκες κρατικές δαπάνες για τη λειτουργία του ιδιωτικού ΟΑΣΘ και πως με την κρατικοποίηση θα εξοικονομούνταν χρήματα. Ομως, αποκρύπτονται εσκεμμένα τα πραγματικά περιστατικά που απορρίπτουν αυτόν τον αβάσιμο ισχυρισμό. Συγκεκριμένα:
1. Είναι γνωστό σε όλους ότι η δήμευση της περιουσίας των μετόχων του ΟΑΣΘ οδήγησε σε κατάρρευση την αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη. Ολοι οι πολίτες είχαν και έχουν την εμπειρία των λεωφορείων που μένουν στον δρόμο ή ακόμη παίρνουν φωτιά. Θα ήταν άδικο πάντως να μην αναγνωρίσουμε την προσπάθεια ανάταξης της αστικής συγκοινωνίας από το 2020 (μίσθωση λεωφορείων κ.λπ.), που όμως έμεινε ημιτελής. Ευελπιστούμε ότι η είσοδος των καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων θα βελτιώσει την κατάσταση.
2. Ταυτόχρονα, πολλαπλασίασε τις επιδοτήσεις προς τον κρατικοδίαιτο πλέον ΟΑΣΘ, και άρα και το κόστος που οι πολίτες πληρώνουν, και μάλιστα για αστική συγκοινωνία που πλέον δεν έχουν!
3.Ολες οι πληρωμές προς τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ ήταν κατόπιν υπουργικών αποφάσεων, που ακολουθούσαν τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης (αποφάσεις διαιτησίας). Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής σας ότι η τελευταία διαιτητική απόφαση εκδόθηκε από την κυρία Θάνου, πρώην υπηρεσιακή πρωθυπουργό, το 2015.
4. Πέραν των επιδοτήσεων προς τον κρατικό ΟΑΣΘ, το κράτος επιδοτεί επιπλέον με μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως τα ΚΤΕΛ, που με απευθείας αναθέσεις εκτελούν μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ.
Δηλαδή, και η περιουσία Ελλήνων πολιτών δημεύθηκε χωρίς λόγο και η αστική συγκοινωνία καταστράφηκε και πανάκριβα κοστίζει στους πολίτες!
https://www.newsbreak.gr/politiki/623944/stochos-i-veltiosi-ton-astikon-sygkoinonion/