sakisgeorgiadis.blogspot.com – Έντονα δυσαρεστημένοι με τη ΝΔ οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ

Έντονη είναι η δυσαρέσκεια των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ, (που αυτοαποκαλούνται για να κερδίσουν προφανώς συμπάθεια “μικρομέτοχοι”, καθώς η κοινή γνώμη στην Ελλάδα, εκπαιδεύθηκε να απεχθάνεται την επιχειρηματικότητα και να…  μισεί τους ιδιώτες), με την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Οι ίδιοι, έπεσαν θύματα της αποφασιστικής κίνησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, να κρατικοποιήσει τον ΟΑΣΘ (“αποϊδιωτικοποίηση” βαφτίστηκε, για τους ίδιους ψυχολογικούς και όχι αντικειμενικούς λόγους, που αναφέραμε παραπάνω), το καλοκαίρι του 2017, καταργώντας τις μετοχές τους.
Η κρατικοποίηση έγινε στα πλαίσια του άρθρου 106 του Συντάγματος, που επιτρέπει στο κράτος την εξαγορά επιχειρήσεων ή την αναγκαστική συμμετοχή σ’ αυτές του Kράτους, εφόσον οι επιχειρήσεις αυτές έχουν χαρακτήρα μονοπωλίου ή ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, ή έχουν ως κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο, όπως ήταν ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ.
Η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν καθ΄ολα νόμιμη και συνταγματική, γι αυτό και δεν ευδοκίμησε νομικά καμία προσπάθεια ακύρωσής της. Ήταν επίσης πολιτικά αποδεκτή, αφού η πλειοψηφία, που έδωσε τη διακυβέρνηση της χώρας στον Αλέξη Τσίπρα, ήθελε διακαώς, την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, που τη θεωρούσε “παραμάγαζο της δεξιάς”. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε τίποτε άλλο, παρά να ικανοποιήσει τη δική του εκλογική πελατεία.
Όμως, το ίδιο άρθρο του Συντάγματος, αναφέρεται και σε τίμημα εξαγοράς, το οποίο πρέπει να είναι πλήρες, ώστε να ανταποκρίνεται στην αξία της επιχείρησης που εξαγοράζεται.
Να ανοίξουμε όμως μια παρένθεση:
Μέτοχοι του ΟΑΣΘ τη στιγμή της κρατικοποίησης, ήταν:
1.906 φυσικά πρόσωπα, που κατείχαν απευθείας 346 μετοχές κι άλλες 24 που εκδόθηκαν στο όνομα του ίδιου του ΟΑΣΘ, συνολικά 370 μετοχές
2.195 εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, που κατείχαν μέσω του Συνεταιρισμού τους 25 μετοχές. Πολλοί απ΄αυτούς βέβαια είχαν τη διπλή ιδιότητα, του εργαζόμενου και μετόχου ταυτόχρονα.
232 μέτοχοι της ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. οι οποίοι κατείχαν 29 μετοχές, μέσω της εταιρείας τους, στην οποία το κράτος παραχώρησε τις μετοχές, όταν απαλλοτρίωσε υπέρ του ιδιωτικού τότε ΟΑΣΘ, το έργο του ΚΤΕΛ σε 15 δήμους της Θεσσαλονίκης.
Συνεπώς, δεν υπήρχε κανείς “μεγαλομέτοχος” στον ΟΑΣΘ, αφού οι μετοχές, κατέληγαν τελικά, σε επίπεδο φυσικού προσώπου, σε αυτοκινητιστές της μικρομεσαίας τάξης. Κανένα φυσικό πρόσωπο, πρώην μέτοχος του ΟΑΣΘ, δεν ήταν …Ωνάσης. Άπαντες ήταν -είτε απευθείας, είτε μέσω συνδικάτου, είτε μέσω ΚΤΕΛ- απλοί αυτοκινητιστές, εργαζόμενοι. Άρα ο όρος “μικρομέτοχος”, που χρησιμοποιούν οι πρώην απευθείας μέτοχοι, παρέλκει. Όλοι ήταν απλώς μέτοχοι, ούτε μικροί, ούτε μεγάλοι.)
Η αλλαγή πολιτικού σκηνικού
Όλοι αυτοί λοιπόν, μετά το σοκ της κρατικοποίησης και της ακύρωσης των μετοχών τους, ήλπιζαν σε αλλαγή πολιτικού σκηνικού, τέτοια, που θα τους επέτρεπε να ελπίζουν, αν όχι την επαναφορά του παλιού (και εν πολλοίς προβληματικού) καθεστώτος, αλλά τουλάχιστον την πολυπόθητη “δίκαιη αποζημίωση”.
Έτσι, είναι κοινό μυστικό, ότι στήριξαν τις ελπίδες τους στη ΝΔ κυρίως (αλλά και σε άλλα μικρότερα κόμματα), κάτι που υποδαύλισαν μετά λόγου γνώσεως ή για να τους κοροιδέψουν και κάποιοι πολιτευτές της ΝΔ στην προεκλογική περίοδο του 2019, οι οποίοι “έκλειναν το μάτι” στους πρώην μετόχους του ΟΑΣΘ.
Μάλιστα, στους κόλπους των μετόχων, “έπεσε σύρμα” να στηριχθούν δυό-τρεις υποψήφιοι/ες της ΝΔ, που φαινόταν να στηρίζουν τα “αιτήματα”, οι οποίοι τελικά εξελέγησαν και μπήκαν στη Βουλή. Πιθανώς να μην έμπαιναν, αν δεν είχαν τη στήριξη των 25.000 περίπου ψήφων, που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον ΟΑΣΘ.
Πιέσεις
Μετά την περίοδο χάριτος, οι μέτοχοι άρχισαν να ανησυχούν και να πιέζουν για απαντήσεις τους βουλευτές της ΝΔ, σχετικά με την τύχη της περίφημης Έκθεσης Αποτίμησης της Grand Thornton, που είναι απαραίτητη για τον καθορισμό της αποζημίωσης.
Η κυβέρνηση της ΝΔ όμως, έδειξε όλο το προηγούμενο διάστημα, αμηχανία ως προς το σχέδιό της για τον ΟΑΣΘ. Είχε να διαχειριστεί, από τη μία τα παράπονα των ψηφοφόρων της μετόχων κι από την άλλη την αντιπολίτευση, που περιμένει στη γωνία, να κατηγορήσει τη ΝΔ ότι “ξαναδίνει στα χέρια διεφθαρμένων ιδιωτών τον ΟΑΣΘ”, κάτι που κάνει πολύ συχνά ο ΣΥΡΙΖΑ και είναι και αναμενόμενο και λογικό. Αυτή είναι η δουλειά της αντιπολίτευσης άλλωστε.
 
Κι έτσι φτάσαμε στη ΔΕΘ του 2021
Στο μεσοδιάστημα, από την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, μέχρι την παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, στη ΔΕΘ, οι μέτοχοι κατέθεσαν δια των οργανώσεών τους, πολλές προτάσεις για τη “δίκαιη αποζημίωσή τους”: από το να πάρουν ένα εφάπαξ χρηματικό ποσό, μέχρι το να αναλάβουν -μέσω του προμηθευτικού συνεταιρισμού “Ηρακλής”- συγκοινωνιακό έργο, έναντι των οφειλόμενων ενοικίων του κτηρίου διοίκησης και των αμαξοστασίων!
Οι μέτοχοι ήλπιζαν ότι “κάτι θα πει ο Μητσοτάκης στην Έκθεση”, γι αυτούς, καθώς τρεις βουλευτές της Θεσσαλονίκης, έθεσαν το θέμα στον Πρωθυπουργό στη σύσκεψη που είχε γίνει λίγες ημέρες πριν τα εγκαίνια της ΔΕΘ, πράγμα που δεν έγινε τελικά.
Ο κυρ Βασίλης είπε αυτά που θέλουν να πουν στους πολιτικούς όλοι οι πρώην μέτοχοι
Κι έτσι, φτάσαμε στην αντίδραση του 84χρονου Βασίλη Χ. , ενός εκ των ιδρυτών του ιδιωτικού ΟΑΣΘ το 1957 και στελέχους της ΕΡΕ και της ΝΔ μετέπειτα (μάλιστα είχε προσωπικές σχέσεις με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη), ο οποίος “τα έψαλε” χθες στον κ.Τσίπρα, βάζοντας όμως και τη ΝΔ -το κόμμα του δηλαδή- στο ίδιο κάδρο!
Η φράση του κυρίου Βασίλη, αποτυπώνει συμπυκνωμένα τη νοοτροπία όλων των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ:  “να είστε καλά, αλλά εσείς και η Νέα Δημοκρατία μάς πήρατε την περιουσία“.

Βέβαια, την περιουσία τους την πήρε τυπικά ο ΣΥΡΙΖΑ, η φράση του κυρίου Βασίλη όμως δείχνει, ότι, οι άνθρωποι αισθάνονται, πως και η ΝΔ είναι το ίδιο συνένοχη, δια της απραξίας της.
Ήρθε η ώρα λοιπόν, να αποφασίσει η κυβέρνηση, τι ακριβώς θα κάνει με την έκθεση της Grand Thornton και την αποζημίωση των πρώην μετόχων.
Ο χρόνος στην πολιτική κλεψύδρα τελείωσε. Η κυβέρνηση πρέπει να ανοίξει τα χαρτιά της.
Σάκης Γεωργιάδης, 19/9/2021