Σε κατάρρευση οι αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης

  • της Μαρίας Μόσχου 

Ελλείψεις λεωφορείων ώστε να υλοποιούνται τα δρομολόγια χωρίς καθυστερήσεις, απουσία τηλεματικής, κακοσυντήρηση αλλά και μειωμένο προσωπικό παρουσιάζουν οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Όλα τα παραπάνω παραδέχθηκε ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χ. Σπίρτζης μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό της Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 28 Ιουνίου.

Δήλωσε  ωστόσο ικανοποιημένος από τις αλλαγές που έχουν γίνει στον ΟΑΣθ μετά την μετατροπή του σε Δημόσιο Οργανισμό.

Την ίδια στιγμή οι επιβάτες της Θεσσαλονίκης «στενάζουν» στις στάσεις καθώς κυκλοφορούν περίπου 20% λιγότερα λεωφορεία στην συμπρωτεύουσα από πέρυσι το καλοκαίρι, ενώ λόγω έλλειψης φρέον τα air-conditions σε πολλά από τα περίπου 350 λεωφορεία που κυκλοφορούν καθημερινά είναι χαλασμένα. Αυτό οδηγεί στην κυκλοφορία αυτών των λεωφορείων από τις 6 έως τις 10 το πρωί ενώ μετά αποσύρονται από την κυκλοφορία δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στους επιβάτες.

Οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης που περιλαμβάνουν μέχρι στιγμής μόνο την δυνατότητα μετακίνησης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, καθώς δεν υπάρχει άλλο μέσο σταθερής τροχιάς σε λειτουργία, είναι το νούμερο «ένα» πρόβλημα των Θεσσαλονικιών σύμφωνα και με πρόσφατη έρευνα που υλοποιήθηκε.

Το θέμα του ΟΑΣθ  συζητήθηκε και σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Ιουνίου με τη συμμέτοχη του Υπουργού στη Θεσσαλονίκη.

Ο υπουργός Υποδομών

Ευχαριστημένος από την καθημερινότητα του ΟΑΣΘ δήλωσε ο υπουργός Υποδομών καθώς όπως ανέφερε οι άνεργοι μπορούν να μετακινούνται δωρεάν, δίνονται ρέστα  με την αγορά τν εισιτηρίων και δεν «ξεφτιλίζονται» όσοι καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο.

«Είμαστε ευχαριστημένοι γιατί δε γίνεται η σπατάλη, η αθλιότητα που υπήρχε μέσα στον ΟΑΣΘ με τα χρήματα του ελληνικού λαού. Είμαστε ευχαριστημένοι γιατί έχουν σταματήσει οι χαριστικές συμβάσεις όπως να έχεις ένα σύστημα τηλεματικής και να έχεις επτά, οκτώ  συμβόλαια συντήρησης» είπε χαρακτηρστικά.

Ωστόσο ανέφερε ότι δεν είναι ευχαριστημένοι  «από το σύστημα  της τηλεματικής προφανώς, αλλά δε μπορείς να φτιάξεις σύστημα τηλεματικής σε επτά – οχτώ μήνες με αυτές τις καταστάσεις» και συνέχισε: «Δεν είμαστε ικανοποιημένοι στη συντήρηση των λεωφορείων, καθώς δε μας δίνει τη δυνατότητα στον οργανισμό να έχει την πυκνότητα των δρομολογίων που οφείλει να έχει, που έχει σχεδιαστεί να έχει, που πρέπει να παρέχει ο οργανισμός στον πολίτη της Θεσσαλονίκης».

Μάλιστα υποστήριξε ότι «κανονικά τα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να είναι 550. Εδώ και δεκαετίες δεν είναι ούτε 400. Παρά ταύτα αυτό που βρήκαμε είναι ένας στόλος, που δεν είχε συντηρηθεί για πάρα πολλά χρόνια. Βρήκαμε λεωφορεία που είχαν δοθεί για 500 και 600 και 700 ευρώ για παλιοσίδερα ή είχαν πουληθεί στο εξωτερικό. Βρήκαμε μία αθλιότητα στο θέμα της συντήρησης των υπαρχόντων λεωφορείων, για να μπορούν να κυκλοφορήσουν οι πολίτες. Θυμάστε τις εικόνες και τις σκηνές, του να μένουν λεωφορεία συνέχεια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Αυτό επιχειρήθηκε από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να λυθεί με μία συντήρηση, με ένα συμβόλαιο που έγινε με την ΕΛΒΟ».

Απαντώντας σε ερώτηση για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται από την ΕΛΒΟ στη συντήρηση κάποιων λεωφορείων ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν είναι μόνο η ΕΛΒΟ, είναι και ο εσωτερικός μηχανισμός του ΟΑΣΘ, σε σχέση με την καθημερινή συντήρηση που πρέπει να γίνεται για να είναι ένας ικανός αριθμός λεωφορείων στο δρόμο. Ο στρατηγικός στόχος που έχουμε και αυτό που θέλουμε να κάνουμε δεν είναι να πάμε να αγοράσουμε, πάρα πολλά λεωφορεία για τη χώρα μας και να κλείνουμε την ΕΛΒΟ, θα πάμε σε μία λογική αξιοποίησης της. Δε νομίζω ότι στην ΕΛΒΟ κανείς μπορεί να καταλογίσει στους ανθρώπους καθυστερήσεις σε σχέση με αυτό που είχαν συνεννοηθεί  με τον ΟΑΣΘ, αλλά δεν μπορείς να τους καταλογίσεις και σαμποτάζ».

Ξεκαθάρισε ότι «αυτό που μπορεί να γίνει είναι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, στο τμήμα της συντήρησης, να συντηρούν πιο γρήγορα, πληρέστερα και ταχύτερα τα λεωφορεία που έχουν. Η δυναμικότητα και του προσωπικού και των εγκαταστάσεων είναι τέτοια, που θα μπορεί να παράξει πολλά λεωφορεία συντηρημένα, έχουν παρατηρηθεί μεγάλες καθυστερήσεις και σε πολλές περιπτώσεις και σκοπιμότητα» κατέληξε.

Οι εργαζόμενοι

«Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης φαίνεται να συνειδητοποιεί σιγά σιγά την αποτυχία του εγχειρήματος κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, με τον τρόπο τουλάχιστον που ο ίδιος το συνέλαβε και το υλοποίησε».

Αυτό επισημαίνουν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ τονίζοντας  ότι οι δηλώσεις του από τη Θεσσαλονίκη αποτελούν έμμεση ομολογία ότι ο Οργανισμός δεν βρίσκεται στα καλύτερά του.

«Οι ελλείψεις είναι πασιφανείς και τις διαπιστώνει καθημερινά ολόκληρη η πόλη. Λιγοστά λεωφορεία, αραιότερα δρομολόγια, συνωστισμός, προβληματική τηλεματική…» αναφέρουν.

Μάλιστα αναφορικά με τις καθυστερήσεις στην επισκευή λεωφορείων οι εργαζόμενοι διευκρινίζουν: «Ο υπουργός δυσκολεύεται να συνειδητοποιήσει πώς είναι δυνατόν, παρά την τροπολογία του για παράταση του ορίου ζωής των λεωφορείων η οποία ενίσχυσε με άλλα σαράντα οχήματα τον στόλο του ΟΑΣΘ, να βγαίνουν σήμερα στους δρόμους λιγότερα οχήματα απ’ ότι πριν από τρεις, τέσσερις μήνες».

Αναφορικά με την ΕΛΒΟ οι εργαζόμενοι τονίζουν: «Οι επισκευές είναι ελάχιστες, η δε ΕΛΒΟ δεν είναι σε θέση να αναλάβει έργο κατασκευής λεωφορείων καθώς τελεί εδώ και χρόνια υπό εκκαθάριση. Ωστόσο, θέλοντας να δώσει μια νότα αισιοδοξίας ο κ. Σπίρτζης επανέλαβε το όραμά του περί ταχείας ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης της ΕΛΒΟ (τριάμισι χρόνια κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αυτό πάντως δεν κατέστη δυνατόν) και εν συνεχεία συγκρότησης νέας εταιρείας με τη σύμπραξη με ιδιώτη, μια μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή. Ομολογουμένως πρόκειται για μια θαυμάσια ιδέα της οποίας οι πιθανότητες υλοποίησης είναι ελάχιστες».

Την ίδια στιγμή κάνουν λόγο για κλίμα απειλών, φόβου, κομματικών διώξεων και προώθησης κομματικών εγκάθετων που επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στον ΟΑΣΘ, με μαζικές αποσπάσεις μη αρεστών, δυσμενείς μετακινήσεις και, αντίστοιχα, αντικατάσταση έμπειρων στελεχών με σοβαρά ακαδημαϊκά προσόντα από άπειρους υπαλλήλους των οποίων το μοναδικό προσόν είναι το κομματικό διαβατήριο. Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, «προτεραιότητα» στις κομματικές διώξεις έχουν οι μέτοχοι-εργαζόμενοι, οι οποίοι εμμέσως απειλούνται να μη διεκδικήσουν νομικά την περιουσία τους.

https://www.movenews.gr/se-katarreysh-oi-astikes-sygkoinvvnies-uessalonikhs/