Τα ερωτήματα για την εν λόγω σύμβαση ξεκινούν από το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ, στα οχήματα του οποίου θεωρητικά θα τοποθετηθεί ο εξοπλισμός της σύμβασης, έχει προχωρήσει ήδη σε προμήθεια παρόμοιου εξοπλισμού.

Αν και τότε ο διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, Σταύρος Ασθενίδης δεν είχε απαντήσει στα ερωτήματά μας, το tvxs.gr επικοινώνησε εκ νέου μαζί του και εκείνος έδειξε ως υπεύθυνο για την μην εκτέλεση της σύμβασης τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, που όπως είπε, «δεν συνεργάζεται». Μόνο που και η διοίκηση του ΟΑΣΘ, διορισμένη από την κυβέρνηση είναι. Τί συμβαίνει;

Η ιστορία εν συντομία

Αν και είχε εγκαταλείψει το επί ΣΥΡΙΖΑ εκπονημένο σχέδιο δημιουργίας των Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) ως θυγατρική του ΟΣΕΘ, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εκτέλεσε κανονικά τον διαγωνισμό τεχνολογικού εξοπλισμού τους, με σκοπό το υλικό αυτό να εγκατασταθεί στα οχήματα και τις στάσεις του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, στον οποίο εν τω μεταξύ είχε δώσει παράταση ζωής.

Όμως τον διαγωνισμό και τη μετέπειτα σύμβαση δεν τα «έτρεξε» ο ΟΑΣΘ αλλά η ΑΕ του Δημοσίου Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ), υπό τον έλεγχο του Κυριάκου Πιερρακάκη, για λογαριασμό του ΟΣΕΘ, οργανισμού που ουδεμία διοικητική ή νομική σχέση έχει με τον ΟΑΣΘ. Όπως αποδεικνύεται από τις μετέπειτα εξελίξεις, ο ΟΑΣΘ δεν συναίνεσε ποτέ στην εγκατάσταση των παραδοτέων της σύμβασης στα οχήματα και τις στάσεις του.

Στις 17 Φεβρουαρίου 2021 και παρά το γεγονός ότι υπηρεσιακά είχε προηγηθεί επισήμανση των παραδόξων από τον ΟΑΣΘ, η ΚτΠ υπογράφει την σχετική σύμβαση έργου με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΑΒΕΤΕ – Indigital ΑΕ – AMCO ΑΒΕΕ, με χρόνο έναρξης ισχύος τον Μάρτιο και διάρκεια 12 μήνες από την υπογραφή της. Από την έρευνά μας στην Διαύγεια προκύπτει ότι οι προθεσμίες για τα παραδοτέα του έργου μεταφέρονται παρακάτω, το συνολικό κόστος του έργου αγγίζει πλέον τα 39 εκατ. ευρώ, από τα οποία η κοινοπραξία έχει λάβει ως προκαταβολή 6 εκατομμύρια.

Παράλληλα όμως ο ΟΑΣΘ έχει προχωρήσει σε αγορά εξοπλισμού που σε κάποιο βαθμό εξυπηρετεί τις ίδιες ανάγκες με αυτές που περιγράφει η σύμβαση της ΚτΠ. Μάλιστα κατά την επίσκεψή του στην τελευταία ΔΕΘ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε κάνει εικονική χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που έχει προμηθευτεί – αλλά όχι ακόμα εφαρμόσει – ο ΟΑΣΘ. Άλλο μοντέλο ηλεκτρονικού εισιτηρίου περιέχεται στη σύμβαση της ΚτΠ με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Indigital – AMCO.

Όπως επιβεβαίωσε στο tvxs.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΚτΠ Σταύρος Ασθενίδης, μέχρι στιγμής δεν έχει παραδοθεί κανένα από τα παραδοτέα της σύμβασης, ωστόσο αυτή παραμένει ενεργή.

Τώρα η ΚτΠ κατηγορεί τον ΟΑΣΘ – «Γαλάζιος» εμφύλιος;

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον κο. Ασθενίδη, μας είπε ότι «η διοίκηση του ΟΑΣΘ είναι υπόλογη εάν έχει προμηθευτεί εξοπλισμό παρόμοιο με αυτόν που περιγράφεται στη σύμβαση της ΚτΠ με την κοινοπραξία των ιδιωτών».

Στο ερώτημά μας εάν η ανάδοχη κοινοπραξία έχει παραδώσει κάτι από τα παραδοτέα, η απάντησή του ήταν η εξής: «Όχι, δεν έχει παραδοθεί τίποτα. Κι αυτό επειδή η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν συνεργάζεται». Θέσαμε τις δηλώσεις του κου. Ασθενίδη υπόψη του κου. Σκόδρα, όμως εκείνος αρνήθηκε να σχολιάσει.

Υπενθυμίζεται ότι ο νυν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, καθηγητής Γεώργιος Σκόδρας έχει τοποθετηθεί στη θέση αυτή με τις υπογραφές των αρμόδιων υπουργών, Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σταϊκούρα, ενώ ο κ. Ασθενίδης είναι διευθύνων σύμβουλος στην ΚτΠ που βρίσκεται υπό την σκέπη του κου. Πιερρακάκη.

Τα γεγονότα δείχνουν πως είτε βρίσκεται σε εξέλιξη ενδοκυβερνητική διαμάχη με αλληλοσυγκρουόμενες αποφάσεις – προτεραιότητες μεταξύ υπουργών της κυβέρνησης, είτε ο κ. Σκόδρας προχωρά στον εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ παρά τις διαφορετικές άνωθεν υποδείξεις, έχοντας ως όπλο του την, κατά κοινή ομολογία, σχετική βελτίωση των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.

Τα ερωτήματα προς την ΚτΠ και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης που μένουν αναπάντητα

Τα ερωτήματα τα οποία έχουμε θέσει από τις 17 Μαρτίου στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΚτΠ κο. Ασθενίδη και, εκτός του πρώτου σκέλους του δεύτερου ερωτήματος, παραμένουν αναπάντητα είναι τα εξής:

  • Εφόσον ο αρχικός διαγωνισμός αφορούσε στις ΑΣΥΘ, φορέας που με απόφαση της κυβέρνησης του Νοεμβρίου του 2019 δεν ιδρύθηκε ποτέ, γιατί η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) προχώρησε στην υπογραφή της υπ’ αρ. 1508/17-02-2021 Σύμβασης για το έργο: «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)»;
  • Σε ποιο βαθμό έχει προχωρήσει η υλοποίηση της εν λόγω σύμβασης; Έχει παραδοθεί μέρος των παραδοτέων; Έχει προχωρήσει η ΚτΠ σε εκταμιεύσεις προς την σύμπραξη – προμηθευτή (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΑΒΕΤΕ – Indigital ΑΕ – AMCO ΑΒΕΕ) και αν ναι, σε ποιούς χρόνους, ποια ποσά και για ποια κομμάτια του έργου; Έχει δοθεί παράταση για την υλοποίηση της σύμβασης και ποια είναι αυτή;
  • Ποια είναι η διάρκεια της περιόδου που ο προμηθευτής εγγυάται την καλή λειτουργία και συντήρηση του έργου χωρίς επιπλέον οικονομικό αντάλλαγμα; Μετά το πέρας της περιόδου αυτής, ποιο είναι το συμφωνηθέν τίμημα για την συντήρηση;
  • Ο εξοπλισμός που θα παραδώσει ο προμηθευτής θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο και λειτουργούντα στα οχήματα του ΟΑΣΘ; Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι ο ΟΑΣΘ, έχοντας ήδη προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού του, δεν εμφανίζεται διατεθειμένος να προχωρήσει στην αντικατάσταση του εν λόγω εξοπλισμού με αυτόν που θα παραδοθεί στο πλαίσιο της εν λόγω σύμβασης. Έχετε αποσπάσει την θετική του στάση σχετικά με το θέμα; Για ποιούς λόγους θεωρείτε ότι ο προς παράδοση εξοπλισμός από την σύμπραξη ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΑΒΕΤΕ – Indigital ΑΕ – AMCO ΑΒΕΕ είναι πιο σύγχρονος και πιο αποτελεσματικός; Θα είναι συμβατός με τον αντίστοιχο που θα εφαρμοστεί στο ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης;

Καθώς η Κοινωνία της Πληροφορίας λειτουργεί υπό τον έλεγχο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τα ερωτήματα εύλογα τίθενται και στον υπουργό, κο. Πιερρακάκη. Τυχόν απαντήσεις του υπουργού ή του κου. Ασθενίδη, φυσικά θα δημοσιευτούν στο tvxs.gr.

https://societe.gr/galazios-emfylios-ston-oasth-me-fonto-symvasi-39-ekat-eyro/?fbclid=IwAR1vGCRn6Rn9SDbr61JDBLCHwfG_ngb-2jtFmkJsxRrrM11dx0J6CS-RGGc