Γιατί είναι αντισυνταγματικός ο Νόμος για τον ΟΑΣΘ
Normal
0
false
false
false
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Κανονικός πίνακας”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}
Ι. Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.) ιδρύθηκε το 1957 ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με το Ν.Δ. 3721/1957 και έκτοτε εκτελεί το έργο των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, βάσει Συμβάσεων Παραχώρησης (οικονομικές συμφωνίες) που υπογράφονται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού. Το κεφάλαιο του Ο.Α.Σ.Θ. αποτελούν 424 ακέραιες μετοχές, εκ των οποίων οι 346 είναι κατανεμημένες σε 3.000 περίπου μικρομετόχους, αυτοκινητιστές ή επιγόνους τους, που κατέχουν, στη συντριπτική τους πλειοψηφία ποσοστά Ακέραιης Μετοχής της τάξεως μόλις του 12,5%. Οι υπόλοιπες 78 μετοχές ανήκουν στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., στο Συνεταιρισμό των Εργαζομένων Ο.Α.Σ.Θ. (2.300 εργαζόμενοι) και στο Νομικό Πρόσωπο του Ο.Α.Σ.Θ.
Ουσιαστικά, άνω του 90% των μετόχων του ΟΑΣΘ κατέχουν ποσοστά έως 12,5% Ακέραιης Μετοχής και εισέπρατταν μερίσματα έως 400€ το μήνα, τα οποία, αφαιρουμένων των ασφαλιστικών εισφορών, του φόρου, της Εισφοράς Αλληλεγγύης κ.λ.π, κατέληγαν να αποδίδουν καθαρό μέρισμα 50 – 100€ το μήνα.
Με τις διατάξεις του πρόσφατου νόμου 4482/2017 (ΦΕΚ 102/Α/25-7-2017) ο Ο.Α.Σ.Θ. ‘εξαγοράστηκε’, (χωρίς, όμως, να καταβληθεί στους μετόχους του το τίμημα της εξαγοράς) και τέθηκε εκ του νόμου σε εκκαθάριση. Ταυτόχρονα, λύθηκε η υφιστάμενη μέχρι τότε Σύμβαση του Οργανισμού με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία είχε κυρωθεί με το ν. 2898/2001 (και τροποποιήθηκε με τους ν. 3652/2008 και 3897/2010) και η κινητή και ακίνητη περιουσία του Οργανισμού περιήλθε αυτοδικαίως στο δημόσιο άνευ ανταλλάγματος.
Η παραπάνω κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, είχε ως αποτέλεσμα να αφαιρεθούν και να περιέλθουν στο Δημόσιο όλες οι μετοχές, χωρίς καμία ουσιαστική δέσμευση καταβολής αποζημίωσης στους μετόχους του. Από τις παραπάνω ενέργειες επηρεάζονται άμεσα περί τις 1.900 οικογένειες και έμμεσα, μέσω του Συνεταιρισμού των εργαζομένων, άλλες 2.300. Για αρκετές από αυτές, το μέρισμα του ΟΑΣΘ ήταν το μοναδικό τους έσοδο, με αποτέλεσμα πολλοί να αντιμετωπίζουν άμεσο και σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, ενώ για την αγορά των μετοχών αυτών είχαν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια, οικονομίες μιας ζωής.
Πρόκειται, κατά συνέπεια, για ξεκάθαρη δήμευση ιδιωτικής περιουσίας. Και είναι αξιομνημόνευτο πως, ενώ έχουν προηγηθεί, επί παρούσας Κυβέρνησης, δεκάδες ιδιωτικοποιήσεις δημόσιας περιουσίας και ενώ οι κρατικές συγκοινωνίες των Αθηνών (ΟΑΣΑ) έχουν ήδη ενταχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για μελλοντική ιδιωτικοποίηση – άλλωστε το ίδιο πρόκειται να συμβεί σύντομα και με τον ΟΑΣΘ όπως ήδη ευσχήμως συνομολογείται – η Κυβέρνηση προβαίνει σε κρατικοποίηση ενός ιδιωτικού πολυμετοχικού Συνεταιριστικού Οργανισμού, προκειμένου προφανώς να ενισχύσει το ιδεολογικό της αφήγημα.
ΙΙ. Σε αυτή τη δεινή οικονομική κατάσταση έρχεται να προστεθεί, λόγω αδιαφορίας – ή, ίσως, και σκοπιμότητας – της Κυβέρνησης το γεγονός ότι:
Oι μέτοχοι του ΟΑΣΘ φορολογήθηκαν για λήψη Μερίσματος για το σύνολο των οικον. ετών 2016-2017 (έχοντας εισπράξει Μέρισμα μόνον για ορισμένους μήνες του 2016)
III. Ουσιαστικά, ο ν. 4482/2017, που κρατικοποίησε τον ΟΑΣΘ, αποτελεί μνημείο αντισυνταγματικότητας, ως προς το ότι:
-Καταργεί πρόωρα τη νομοθετικά κυρωμένη σύμβαση του ΟΑΣΘ με το Ελληνικό Δημόσιο, αντιβαίνοντας στα άρθρα 5, 17, 25 και 106 του Συντάγματος και στον Κανονισμό 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις δημόσιες Επιβατικές, Σιδηροδρομικές και Οδικές μεταφορές.
-Δεν συμμετέχει στο νέο Δ.Σ. του (κρατικοποιημένου πλέον) ΟΑΣΘ εκπρόσωπος των μετόχων του Οργανισμού και προσδιορίζεται με στρεβλό τρόπο η δυνητική αποζημίωση τους.
-Δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτό να προσδιοριστεί η αξία του ΟΑΣΘ σε χρονικό σημείο μετά τη δημοσίευση του Νόμου περί κρατικοποίησης, όταν η νέα Διοίκηση προβαίνει σε επιπλέον δαπάνες, ενώ παραιτείται από αξιώσεις του Οργανισμού για αποζημιώσεις ύψους 130 εκατ. €.
Ενδεικτικά, η νέα διοίκηση του Οργανισμού παραιτήθηκε στις 23.08.2017 από ασκηθείσα αίτηση του Ο.Α.Σ.Θ. σε Διαιτητικό Δικαστήριο για αξίωση του έναντι του Δημοσίου, ύψους 47,5 εκατομμυρίων ευρώ του 2015, ενώ πιθανόν το ίδιο σκοπεύει να κάνει και με τα υπόλοιπα 80 περίπου εκατ. € (απαιτήσεις 2016 και 2017). Εν κατακλείδι, οι ενέργειες της νέας Διοίκησης συγκλίνουν στην παραίτηση της από υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ, ώστε τελικά η αποζημίωση που θα δοθεί στους μετόχους να είναι από ελάχιστη έως μηδενική.
ΙV. Κατά των ανωτέρω αντισυνταγματικών διατάξεων του νόμου 4482/2017, οι οποίες αντίκεινται επιπλέον και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στη νομοθεσία της Ε.Ε., ασκήθηκαν δύο επιπλέον Αιτήσεις Ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας από 393 μετόχους, οι οποίες, μαζί με τις δύο πρώτες Αιτήσεις 6 μετόχων, ανεβάζουν το συνολικό αριθμό των ασκησάντων Αιτήσεις Ακυρώσεως στους 399. Δικάσιμος ενώπιον του ΣτΕ για την εκδίκαση των Αιτήσεων Ακυρώσεων έχει οριστεί η 5η Δεκεμβρίου του 2017 και αναμένεται η υπόθεση να εισαχθεί απευθείας στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η άσκηση και υποστήριξη των Αιτήσεων Ακυρώσεως έχει ανατεθεί στον Καθηγητή Διοικητικού Δικαίου της Νομικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάνο Λαζαράτο, ο οποίος έχει κερδίσει στο ΣτΕ και την πρόσφατη υπόθεση με τις Τηλεοπτικές Άδειες.
V. Συνοψίζοντας, με την ασκηθείσα Αίτηση Ακύρωσης στο ΣτΕ ζητούμε κατά προτεραιότητα:
-Την ακύρωση των διατάξεων του ν. 4482/2017 περί κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ και την αναβίωση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με το Δημόσιο.
-Ειδάλλως, και σε κάθε περίπτωση, τον προσδιορισμό της αποζημίωσης των μετόχων λόγω της εξαγοράς των μετοχών τους σε δίκαιο και εύλογο ύψος, λαμβάνοντας υπόψιν την αξία του ΟΑΣΘ πριν τη θέση σε ισχύ του ν. 4482/2017.
-Τη συμμετοχή εκπροσώπου των μετόχων στη διαδικασία της εκκαθάρισης.
VI. Βασικά αιτήματα των Μετόχων είναι επιπλέον:
α) η πληρωμή των μη καταβληθέντων μερισμάτων των ετών 2016 και 2017 (ή, ειδάλλως και επικουρικώς, η επιστροφή του φόρου που έχει αχρεωστήτως καταβληθεί
VIΙ. Το Σωματείο Συνεργασία Μετόχων ΟΑΣΘ είναι στη διάθεσή σας να σας παρουσιάσει τις θέσεις του και να σας ενημερώνει για τις δράσεις που αναλαμβάνει έναντι των Δικαστικών και άλλων Αρχών και προς ενημέρωση της κοινωνίας. Επιπλέον, επιφυλάσσεται να συμμετέχει σε δράσεις για την παρουσίαση ενός βιώσιμου σχεδίου Αναδιάρθρωσης των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο που διαμορφώνεται από τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία και επιτάσσει την απελευθέρωση τους από την 3η Δεκεμβρίου 2019 και εφεξής.
Σωματειο «Συνεργασία Μετόχων ΟΑΣΘ»