Γηρασμένος ο στόλος λεωφορείων

Την τραγική κατάσταση του στόλου των λεωφορείων ευελπιστεί να βελτιώσει το υπουργείο Υποδομών, το οποίο ανέθεσε σε τεχνικό σύμβουλο την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης για την προμήθεια 750 λεωφορείων που θα ενταχθούν στους στόλους του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.

Η προετοιμασία έχει ξεκινήσει και ο σύμβουλος που ορίστηκε πρόκειται, έναντι 22.816 ευρώ, να αναλάβει την αίτηση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Μπορεί το υπουργείο Υποδομών να συνεχίζει τις εξαγγελίες για προμήθεια νέων λεωφορείων ωστόσο καθίσταται σαφές ότι η χρηματοδότηση της παραγγελίας-μαμούθ δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμα.

Ο προγραμματισμός θέλει το έργο να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020, ενώ αναμένεται να συμμετάσχει και η ΕΤΕπ. Η αίτηση χρηματοδότησης θα κατατεθεί προς το τέλος του τρέχοντος έτους, καθώς η διάρκεια της σύμβασης του τεχνικού συμβούλου ορίστηκε στους 9 μήνες.

Εφόσον δοθεί το πράσινο φως και εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020.

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη έχουν να προμηθευτούν αστικά λεωφορεία από το 2004, δηλαδή 15 και πλέον χρόνια, και ο στόλος τους χαρακτηρίζεται γηρασμένος και σε πολλές περιπτώσεις ρυπογόνος.

Οι Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) σήμερα έχουν στη δύναμή τους 2.023 λεωφορεία εκ των οποίων μόλις τα 950 εκτελούν δρομολόγια. Τα υπόλοιπα βρίσκονται παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, καθώς στην πλειονότητά τους δεν μπορούν να επισκευαστούν ελλείψει ανταλλακτικών.

Σε αυτά τα δεδομένα προστίθενται και οι σημαντικοί περιορισμοί σε ανθρώπινο δυναμικό, καθιστώντας τη συντήρηση των οχημάτων, που εξυπηρετούν περίπου 400 εκατ. μετακινήσεις στην Αθήνα σε ετήσια βάση, διαδικασία πολυτελείας.

Οι ΟΣΥ αδυνατούν –λόγω έλλειψης ρευστότητας– εδώ και περίπου πέντε χρόνια να προχωρήσουν σε μαζικές παραγγελίες ανταλλακτικών, που θα μείωναν σημαντικά την τιμή μονάδας. Αποτέλεσμα είναι μεγάλη μερίδα των οχημάτων να ακινητοποιείται στα αμαξοστάσια, αντί να τροφοδοτούν το δίκτυο εξυπηρετώντας τουλάχιστον τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Την ίδια στιγμή πολλαπλασιάζονται τα περιστατικά βλαβών στα λεωφορεία στα οποία εκδηλώνονται ακόμα και εκρήξεις εν κινήσει.

Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ διαμορφώνεται περίπου στα 13 έτη. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία, που είχε στα αμαξοστάσιά της στα τέλη του 2015, μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011.

Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005). Υπάρχει, όμως, και 10% των οχημάτων που είναι παλαιότατης τεχνολογίας, EURO I. Πρακτικά, αυτά τα 230 οχήματα απαγορεύεται να κυκλοφορήσουν στον «μεγάλο δακτύλιο» λόγω εκπομπών ρύπων (95% περισσότερα σωματίδια από τα EURO V).

Ο στόλος των τρόλεϊ αποτελείται από 102 οχήματα σειράς 6000 (1999-2000), 112 οχήματα σειράς 7000 (1999-2000), 91 οχήματα σειράς 8000 (2003-2004) και 51 οχήματα σειράς 9000 (2004).
http://www.kathimerini.gr/

https://zeidoron.blogspot.com/2019/02/blog-post_85.html