kathimerini.gr : Ο ΟΑΣΘ βιάζεται να προωθήσει μεγάλους διαγωνισμούς
Με διαδικασίες-εξπρές προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και Τεχνολογιών Επικοινωνιών (ΨΗΠΤΕ) τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ. Καίτοι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση εκκαθάρισης προκειμένου να μετασχηματιστεί στη νέα εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) Α.Ε., η διοίκησή της προωθεί τον αμφιλεγόμενο εκσυγχρονισμό των υποδομών του με προϋπολογισμό 39 εκατ. ευρώ. Πολλοί δε είναι εκείνοι που αμφισβητούν τη νομιμότητα των παραπάνω αποφάσεων, τόσο από την πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου ΨΗΠΤΕ όσο και της διοίκησης του οργανισμού.
Αναφορικά με τις διαδικασίες-εξπρές, το έργο προωθείται με πιεστικούς ρυθμούς αφού η δημόσια διαβούλευση ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε μέσα στις γιορτές. Συγκεκριμένα, η διαβούλευσή του ξεκίνησε Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου και έληξε Τετάρτη 2 Ιανουαρίου. Το σύνολο των ολίγων συμμετασχόντων στη διαβούλευση ζήτησε την παράταση της διαδικασίας, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ειδικά η κορεατική LG CNS που υλοποίησε σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ το αντίστοιχο έργο στον ΟΑΣΑ, προέτρεψε για μια 15νθήμερη παράταση της διαδικασίας. «Η LG CNS σκοπεύει να εκδηλώσει ενδιαφέρον στον διαγωνισμό. Καθώς πρόκειται για πολυεθνική εταιρεία το κείμενο ήδη βρίσκεται σε διαδικασία μετάφρασης και ανάλυσης στην αγγλική γλώσσα… Βάσει των ανωτέρω, η LG CNS παρακαλεί για δεκαπενθήμερη παράταση», ανέφερε η εταιρεία στα σχόλια της διαβούλευσης. Αντίστοιχο αίτημα διατύπωσε και η ΤΕΡΝΑ.
Το έργο του «ψηφιακού μετασχηματισμού» του ΟΑΣΘ στόχο έχει να δημιουργήσει 300 «έξυπνες» στάσεις στη συμπρωτεύουσα, όπως επίσης και τον μηχανισμό έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα καλύψει 600 οχήματα (λεωφορεία). Παράγοντες που παρακολουθούν τη διαδικασία χαρακτηρίζουν το ποσό υπέρμετρα υψηλό. Το αντίστοιχο έργο του ΟΑΣΑ που υλοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια, ανήλθε σε 100 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό περιέλαβε το κόστος ανάπτυξης του συγκεκριμένου έργου, αλλά και το κόστος της 12ετούς λειτουργίας του. Το κόστος ανάπτυξης του έργου του ΟΑΣΑ μόλις που ξεπέρασε τα 50 εκατ. ευρώ παρόλο που περιέλαβε 2.000 οχήματα και 1.000 «έξυπνες» στάσεις. Επιπλέον, περιέλαβε όλους τους σταθμούς του μετρό, των ΗΣΑΠ και του προαστιακού. Το υπόλοιπο 50% του συμβατικού τιμήματος του έργου αφορούσε το κόστος λειτουργίας του έργου για 12 έτη. Αντίθετα, στο μοντέλο του «ψηφιακού μετασχηματισμού» του ΟΑΣΘ, ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό αναλαμβάνει αποκλειστικά το κόστος ανάπτυξης του συστήματος, με τη διάρκεια της σύμβασης να είναι μόλις 12 μήνες.
Ο προϋπολογισμός όμως του έργου, όπως επίσης και οι διαδικασίες εξπρές που ακολουθούνται, δεν είναι οι μόνες αδυναμίες του προωθούμενου διαγωνισμού. Βάσει των διατάξεων του νόμου 4482/2017 («Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις») οι κινήσεις της διοίκησης του σημερινού ΟΑΣΘ μπορούν να χαρακτηριστούν έκνομες. Ο νόμος απαγορεύει στη σημερινή διοίκηση να δεσμεύει τη διοίκηση της ΑΣΥΘ Α.Ε. με δικές της πράξεις. Αντίθετα ο νόμος ορίζει ότι η σημερινή διοίκηση φροντίζει αποκλειστικά για τη διενέργεια της εκκαθάρισης της εταιρείας (ΟΑΣΘ) και την απρόσκοπτη διενέργεια του μεταφορικού έργου.
Ειδικότερα, η παρ. 3 του άρθρου 27 του νόμου αναφέρει: «Κατά το διάστημα της εκκαθάρισης (του ΟΑΣΘ), το Δ.Σ. έχει τις αρμοδιότητες και καθήκοντα της παραγράφου 5 του άρθρου 23 και άρθρου 24 και οφείλει να περαιώσει το σύνολο των εκκρεμών υποθέσεων της εταιρείας, να εξοφλήσει τα χρέη και να εισπράξει τις απαιτήσεις της. Νέες πράξεις μπορεί να ενεργήσει μόνον εφόσον με αυτές εξυπηρετούνται η εκκαθάριση και το προσωρινά ανατεθέν συγκοινωνιακό έργο, σύμφωνα με το άρθρο 26 και το συμφέρον της εταιρείας». Με άλλα λόγια, το έργο του «ψηφιακού μετασχηματισμού» αποτελεί νέα πράξη που δεν σχετίζεται ούτε με την εκκαθάριση ούτε με το προσωρινώς ανατεθέν στον ΟΑΣΘ συγκοινωνιακό έργο.
Έντυπη έκδοση