Γεμάτες προβλήματα είναι οι τελευταίες ημέρες της διοίκησης Παππά στον ΟΑΣΘ. Ο κρατικοποιημένος Οργανισμός παραπαίει μέρα με την ημέρα, με τις βλάβες στα λεωφορεία να αυξάνονται διαρκώς. Η έλλειψη ρευστότητας επιτείνει όλα τα προβλήματα, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης υποκρίνεται πως όλα πηγαίνουν καλά.

Πώς, όμως, πηγαίνουν «όλα καλά»; Στις 21 Μαΐου 2019 ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΑΣΘ Στυλιανός Παππάς έστειλε ένα έγγραφο στο ΟΑΣΘ, περιγράφοντας την οικονομική κατάσταση και απευθύνοντας έκκληση για χρήματα από «υποχρεώσεις του υπουργείου Εργασίας και του υπουργείου Παιδείας», που έχουν καθυστερήσει και «από τις καθυστερήσεις αυτές δημιουργείται στον Οργανισμό σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας».

Αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης ρευστότητας είναι να έχουν γεμίσει τα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ με διαλυμένα λεωφορεία, προκειμένου να αφαιρούνται από εκεί ανταλλακτικά για λεωφορεία που κυκλοφορούν. Είναι ασφαλές και νόμιμο κάτι τέτοιο; Μένει να το απαντήσει ο Οργανισμός επισήμως. Για να καταλάβουμε, όμως, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα λεωφορεία, να αναφέρουμε ένα περιστατικό που συνέβη τον περασμένο Απρίλιο.

Ο οδηγός του λεωφορείου 502, στην προσπάθειά του να φρενάρει κινούμενος στην οδό Μοναστηρίου κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό, έχασε τον έλεγχο του φρένου και τράκαρε σταματημένο αυτοκίνητο που βρισκόταν μπροστά, κι εκείνο το αυτοκίνητο χτύπησε το μπροστινό σταματημένο. Αυτό συνέβη επειδή έφυγε το ελαστικό κάλυμμα από την «παντόφλα» του φρένου, το οποίο ήταν δεμένο με πλαστικό tire up! Είναι τέτοια η διάλυση στον Οργανισμό, που αναφέρεται ότι σε ανάλογες περιστάσεις χρησιμοποιούν ακόμη και κολλητική χαρτοταινία, λόγω πλήρους έλλειψης ανταλλακτικών. Να σημειωθεί ότι ένα λεωφορείο της ίδιας σειράς, το 501, πριν από λίγο καιρό είχε ακινητοποιηθεί από την τροχαία λόγω φθαρμένων ελαστικών και είχαν αφαιρεθεί οι πινακίδες του καθώς και η άδεια του οδηγού.

Ενώ, όμως, υπάρχουν πάρα πολλά περιστατικά που θα αποτελούσαν αντικείμενο ΕΔΕ, στη διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν ασχολούνται με αυτά. Ακόμη ένα χαρακτηριστικό είναι η κλοπή μιας φωτεινής πινακίδας από λεωφορείο που βρισκόταν σε συνεργείο για επισκευή. Πρόκειται για το 832 που εισήχθη στις 15/6/2018 σε συνεργείο και παρελήφθη χωρίς την πίσω πλαϊνή πινακίδα, όπως διαπιστώθηκε με έγγραφο της 26/2/2019. Η ζημιά αποτιμήθηκε στα 2.694 ευρώ πλέον ΦΠΑ, όπως φαίνεται σε έγγραφο της 16/5/2019. Ωστόσο δεν ασκήθηκε ΕΔΕ όπως θα έπρεπε να έχει γίνει, όπως και στην περίπτωση με το tire up του καλύμματος της παντόφλας του φρένου.

Στάχτη στα μάτια και απειλές

Στο μεταξύ, ο τραγέλαφος για το μέλλον του ΟΑΣΘ συνεχίζεται με μεγάλη σφοδρότητα από πλευράς Χρήστου Σπίρτζη. Ενώ ο ΟΑΣΘ βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης κι ενώ εδώ και μήνες εμφάνιζαν το νέο Οργανισμό που θα πάρει τη θέση του (ΑΣΥΘ) ως κάτι σχεδόν έτοιμο, ξαφνικά ο υπουργός ανακοίνωσε ότι ο ΑΣΥΘ δεν πρόκειται να συσταθεί. Αυτό ήρθε ως μία προεκλογική απειλή προς τους εργαζομένους, οι οποίοι ανησυχούν για το εργασιακό τους μέλλον. «Σε λίγο καιρό ο ελληνικός λαός θα αποφασίσει αν θα εφαρμοστεί το δικό μας πρόγραμμα ή θα πάμε στο πρόγραμμα της ΝΔ», είπε ο κ. Σπίρτζης, ισχυριζόμενος ότι η Νέα Δημοκρατία θέλει μεγάλα τμήματα του δημοσίου να περάσουν σε ιδιώτες, με τον ΟΑΣΘ να ανήκει σε αυτά. Ο υπουργός δεν δίστασε να κατηγορήσει τους πρώην μετόχους για την καθυστέρηση στην εκκαθάριση του Οργανισμού.

«Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ δεν έχει προχωρήσει με τους ρυθμούς που θέλαμε γιατί, όπως γνωρίζετε, υπήρχαν οι προσφυγές των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ. Αυτές οι προσφυγές έληξαν και μάλιστα με επιτυχία για το ελληνικό δημόσιο. Επομένως, έπρεπε να υπάρχουν κάποιοι μήνες ακόμη, προκειμένου να ενεργοποιηθεί ο ΑΣΥΘ, να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση και να προχωρήσουμε στο νέο φορέα που θα έπαιρνε και τη λειτουργία του μετρό» σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, όπως και ότι «αν ενεργοποιούσαμε τώρα τον ΑΣΥΘ, οι ανακοινώσεις της ΝΔ και όλων των υπολοίπων θα ήταν ότι ενεργοποιούμε έναν φορέα, για να διορίσουμε τους δικούς μας, για να κάνουμε κομματικούς οργανισμούς».

Τα «καινούργια λεωφορεία»

Πάντοτε γλαφυρός, ο Χρήστος Σπίρτζης προσπαθεί να αιτιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να δημιουργήσει μια εικονική πραγματικότητα. Έτσι, στις αποκαλύψεις ότι ο διαγωνισμός για τα καινούργια λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι στον αέρα, καθώς δεν υπάρχει χρηματοδότηση, ο κ. Σπίρτζης (αφού στόλισε με διάφορες εκφράσεις όσους το αποκάλυψαν) αντέτεινε ότι: «Ειδικότερα για την προμήθεια των λεωφορείων προβλέπεται συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2014-2020) στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σύμφωνα με την αναθεώρηση που πραγματοποιήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία χρηματοδότησης από την ΕτΕΠ.

Επίσης, ακριβώς λόγω της βαρύτητας και του ενδιαφέροντος που υπάρχει για την προμήθεια που θα συγχρηματοδοτηθεί από τα ταμεία της Ε.Ε., ζητήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η συνεργασία με τους Jaspers, προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία χρηματοδότησης. Στην κατεύθυνση αυτή αποστάλθηκαν για έλεγχο στην αρμόδια διαχειριστική αρχή τα σχετικά τεύχη δημοπράτησης και μετά τη θετική τους αξιολόγηση προχωρήσαμε στο σχετικό διαγωνισμό».

Στην πραγματικότητα και όπως συνάγεται και από την εν λόγω ανακοίνωση, το έργο δεν έχει ενταχθεί ακόμη σε κανένα πρόγραμμα, ενώ η ομάδα Jaspers που επικαλείται ο κ. Σπίρτζης δεν δίνει χρηματοδότηση. Οι Jaspers παρέχουν τεχνική υποστήριξη προκειμένου να δοθεί χρηματοδότηση.

Χωρίς ενημέρωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

«Οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν έχουν ενημερωθεί από την ελληνική κυβέρνηση αναφορικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί από την απορρύθμιση των αστικών μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, ή για το προβλεπόμενο σχέδιο λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών στην πόλη μετά τις 3 Δεκεμβρίου 2019», ανέφερε στην απάντησή της, σε σχετική ερώτηση της ευρωβουλευτού Μαρίας Σπυράκη, η ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλκ.

https://www.makthes.gr/oasth-teleytaies-proeklogikes-korones-221148