voria.gr – Θηλιά 30 εκατ. βγήκε από τον λαιμό του ΟΑΣΘ με νομοθετική ρύθμιση
Νίκος Ηλιάδης
Απαλλάσσεται από δυσβάσταχτο χρέος περίπου 30 εκατ. ευρώ ο ΟΑΣΘ – Το μεγαλύτερο μέρος του αφορούσε την περίοδο της διοίκησης Παππά
Μία σημαντική οικονομική εκκρεμότητα η οποία ταλάνιζε τον ΟΑΣΘ τα τελευταία χρόνια, διευθετήθηκε έπειτα από νομοθετική ρύθμιση την οποία προώθησαν τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών. Σύμφωνα με διάταξη η οποία περιελήφθη στο νόμο 4764 που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 23 Δεκεμβρίου (ΦΕΚ 256) όλες οι κρατικές επιδοτήσεις προς τον ΟΑΣΘ δεν υπόκεινται σε καθεστώς ΦΠΑ. Επιπλέον, με βάση όσα προβλέπονται στο άρθρο 142 του ίδιου νόμου “όλες οι κρατικές επιχορηγήσεις που έλαβε ο ΟΑΣΘ από την 27η Ιουλίου 2017 οπότε και πέρασε στον πλήρη έλεγχο του ελληνικού δημοσίου, απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ”.
Η ρύθμιση αυτή δίνει μια βαθιά οικονομική ανάσα στον ΟΑΣΘ καθώς τον απαλλάσσει από ένα χρέος ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ το οποίο αφορούσε την μη καταβολή ΦΠΑ γις τις επιχορηγήσεις τις οποίες είχε λάβει από την κρατικοποίησή του και εντεύθεν. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του χρέους, λίγο κάτω από τα 25 εκατ., αφορούσε την περίοδο της διοίκησης του Στέλιου Παππά, ενώ το υπόλοιπο αναφέρεται στην περίοδο της σημερινής διοίκησης. Πλέον, η απαίτηση αυτή του ελληνικού δημοσίου παραγράφεται.
Πέραν αυτού στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι “οποιοδήποτε ποσό έχει καταβληθεί ή πρόκειται να καταβληθεί που αφορά σε ΦΠΑ από τις ληφθείσες κρατικές επιχορηγήσεις από την 25η/7/2017 έως και την ισχύ της παρούσας, θεωρείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και δύναται να αναζητηθεί από τον Οργανισμό. Με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε άλλη σχετική αναγκαία λεπτομέρεια”.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Γιώργο Σκόδρα το ποσό αυτό ανέρχεται σε περίπου 15 εκατ. ευρώ και αφορά το διάστημα της παρούσας διοίκησης η οποία κατέβαλλε μεγάλος μέρος του ΦΠΑ. Εν ολίγοις, με όσα προβλέπονται στο άρθρο 142, το συνολικό ποσόν με το οποίο επωφελείται ο ΟΑΣΘ θα ανέλθει στα 45 εκατ. ευρώ, όσο περίπου είναι και το ύψος της ετήσιας κρατικής επιχορήγησης.
Παραμένει η θηλιά του χρέους προς τα ασφαλιστικά ταμεία
Επίσης, στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τον ΟΑΣΘ “είναι ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης για οφειλές αυτού στη Φορολογική Διοίκηση και μη δεκτικές συμψηφισμού με οφειλές του εν λόγω Οργανισμού προς το Δημόσιο ή ασφαλιστικά ταμεία ή Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης”. Προβλέπεται επίσης ότι για τη λήψη αυτών των επιχορηγήσεων δεν απαιτείται η έκδοση και προσκόμιση φορολογικής ενημερότητας.
Η διάταξη αυτή κρίθηκε αναγκαία καθώς ο ΟΑΣΘ οφείλει περί τα 50 εκατ. ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Το χρέος αυτό στάθηκε κατά το παρελθόν εμπόδιο για την είσπραξη των κρατικών επιχορηγήσεων. Μάλιστα, υπήρξαν περιπτώσεις κατά τις οποίες τα ασφαλιστικά ταμεία είχαν προχωρήσει σε κατάσχεση επιχορηγήσεων, ακόμη και αυτών οι οποίες αφορούσαν αποζημιώσεις για τη δωρεάν μετακίνηση των ΑμεΑ.