ΟΑΣΘ : Ένα Σχέδιο που δεν περπάτησε…
Στις 30/1/18 ο Υπουργός Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζης, μετά τη συνάντηση του με το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρη, έκανε δηλώσεις στους δημοσιογράφους, μεταξύ των άλλων και….
για τον ΟΑΣΘ. Από τις οποίες προκύπτουν εύλογα ερωτήματα:
– Ισχυρίζεται ο Υπουργός ότι στο Λογαριασμό του ΟΑΣΘ για την ανανέωση του στόλου των Λεωφορείων (Αποθεματικό) η νέα Διοίκηση όταν ανέλαβε, αντί να βρει, όπως προβλεπόταν 38 εκατ., βρήκε μόνον 700 ευρώ.
Ξεχνά όμως ο Υπουργός ότι το Αποθεματικό αυτό (το οποίο μάλιστα προερχόταν από ειδικές κρατήσεις που γινόταν κάθε χρόνο στο Μέρισμα των μετόχων/συνεταιριστών) είχε στο σύνολο του δαπανηθεί για να καλύπτονται, επί σχεδόν μία διετία, τρέχοντα έξοδα του ΟΑΣΘ για καύσιμα, συντήρηση, μισθούς εργαζομένων κλπ, ώστε το Συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης να εκτελείται απρόσκοπτα και να μην ταλαιπωρείται το επιβατικό κοινό.
Και γιατί είχαν αδειάσει τα Ταμεία του ΟΑΣΘ και αναγκάστηκε η πρώην Διοίκηση να καταφύγει στο Αποθεματικό;
Διότι, πολύ απλά, η Κυβέρνηση κατά τη διετία 2015-17 έπαυσε σταδιακά να καταβάλλει τις νόμιμες επιδοτήσεις εισιτηρίου στον Οργανισμό – επιδοτήσεις που είχαν κυρωθεί βάσει διαδοχικών Συμβάσεων που είχε ψηφίσει, και μάλιστα με μεγάλη πλειοψηφία, η Ελληνική Βουλή.
Η τότε Διοίκηση του ΟΑΣΘ προσέφυγε στη Διαιτησία διεκδικώντας συνολικά 130 εκατ ευρώ μη καταβληθείσες από το Κράτος αποζημιώσεις του 2015, 2016 και 2017.
Οι οποίες δεν προλαβαίνουν καν να εκδικαστούν. Αρχές του 2017 τα Ταμεία του Οργανισμού στεγνώνουν, οι εργαζόμενοι πληρώνονται με μεγάλες καθυστερήσεις, έρχονται οι πολυήμερες απεργίες, η δικαιολογημένη αγανάκτηση του κόσμου, και, εν τέλει, η κρατικοποίηση τον Ιούλιο του 2017, ως ένα χρονικό ‘‘προαναγγελθέντος θανάτου’’…
Και το κερασάκι στην τούρτα: Παρ’ όλη την οικονομική μέγγενη και τα χρέη που έσφιγγαν τα Ταμεία του Οργανισμού, μια από τις πρώτες ενέργειες της νέας, κρατικής πλέον Διοίκησης, ήταν να παραιτηθεί – μόλις ανέλαβε, τον Αύγουστο – από τη Διαιτησία του 2015, μέσω της οποίας ο ΟΑΣΘ διεκδικούσε από το Κράτος 47,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ο δημόσιος ΟΑΣΘ χάρισε στο Δημόσιο απαιτήσεις που κάλυπταν σχεδόν το μισό ετήσιο προϋπολογισμό του!
Ας μην απορεί, λοιπόν, ο κ. Υπουργός γιατί βρήκε άδεια τα Ταμεία. Ο ίδιος τα άδειασε και μάλιστα βάσει καλοοργανωμένου σχεδίου.
Και ας μην κατηγορεί τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ για κακοδιαχείρηση.
Ο ίδιος δεν ήταν αρμόδιος Υπουργός για δύο συναπτά έτη πριν την κρατικοποίηση;
-Γιατί δεν είχε κάνει έλεγχο όλους αυτούς τους μήνες στα Αποθεματικά του ΟΑΣΘ και στο Ταμείο του Οργανισμού ώστε να πάρει τα ανάλογα μέτρα ;
-Γιατί δεν είχε υποχρεώσει την τότε Διοίκηση να συμμορφωθεί (εάν υπήρχαν όντως ατασθαλίες, όπως ισχυρίζεται) εφ’ όσον από τη θέση του είχε κάθε δικαίωμα να το κάνει;
-Ασκησε ο ίδιος σωστά τα καθήκοντα του;
Κι ακόμη:
-Είναι ο ίδιος ευχαριστημένος από τις Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης σήμερα, έξη ολόκληρους μήνες από τότε που το διορισμένο Διοικητικό Συμβούλιο ανέλαβε καθήκοντα;
-Είναι ευχαριστημένος από τη μείωση των δρομολογίων, τις τεράστιες καθυστερήσεις, τον απαράδεκτο συνωστισμό όλες τις ώρες σε όλες τις γραμμές, την Τηλεματική που δεν λειτουργεί, τους αμέτρητους τζαμπατζήδες που ταξιδεύουν δωρεάν;
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πάντως δεν είναι.
Και άρχισαν – εδώ και καιρό – να μουρμουρίζουν το επάρατο ‘‘μάλλον οι παλιοί καλύτεροι ήταν…’’. Κι αυτή η μουρμούρα κάθε μέρα μεγαλώνει και στοιχειώνει τους εμπνευστές ενός Σχεδίου που δεν περπάτησε…
Ένας Μέτοχος ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
——-