efsyn.gr – Κακά μπλεξίματα για την κυβέρνηση

Απόστολος Λυκεσάς

Χάος δημιούργησαν τα σχέδιά της για τον ΟΑΣΘ και το Μετρό . Οι πρώην σύμμαχοι καταφεύγουν στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και καταγγέλλουν ότι δεν δίνεται στη δημοσιότητα πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, δηλαδή το ενιαίο εισιτήριο λεωφορείων και Μετρό.

Eμπλεξαν από εκεί που δεν το περίμεναν στην κυβέρνηση σχετικά με την περιβόητη σύμβαση για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, δηλαδή το ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου άλλως πώς, το ενιαίο εισιτήριο που θα πρέπει να ισχύει όταν η Θεσσαλονίκη θα διαθέτει και το Μετρό και φυσικά τον ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ προσέφυγαν στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση 40 και πλέον εκατομμυρίων που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-INDIGITAL-AMCO θα ζημιώσει το Δημόσιο μέχρι και 45 εκατομμύρια. Και επιπλέον τίθεται το αίτημα δημοσιοποίησης του πορίσματος της Ενιαίας Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) για την υπόθεση, που έχει μετατραπεί στο δεύτερο «ιερό γκράαλ» μετά την έκθεση αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων του ΟΑΣΘ που συνέταξε η εταιρεία Grant Thornton και για τέσσερα ολόκληρα χρόνια μουχλιάζει στο συρτάρι του υπουργείου Μεταφορών.

Οι «ασύμβατοι»

Η υπόθεση, όπως συνήθως συμβαίνει σε ανάλογες, με τέτοιο οικονομικό διακύβευμα και τόσο δυνατούς εμπλεκομένους, έχει βάθος και τόσο παρασκήνιο που είναι σχεδόν αδύνατο να περιγράφει με λεπτομέρειες ακόμη και από τους εμπλεκομένους. Στην «Εφ.Συν.» έχουμε καταγράψει την αρχή και την ουσία της σε αναλυτικά δημοσιεύματα («Εφ.Συν.» 3.10.22, Αλαλούμ και με το ενιαίο εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη και 14.12.22, ΟΑΣΘ: Εκτός διοίκησης οι «ασύμβατοι»). Ολο το «μπλέξιμο» προέκυψε επειδή το ηλεκτρονικό εισιτήριο του Μετρό Θεσσαλονίκης, που υλοποιεί η αμερικανική Conduent είναι με λογισμικό του 2005, ενώ αυτό που χρησιμοποιεί η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ είναι του 2020 και ατυχώς τα δύο συστήματα είναι πλήρως ασύμβατα!!!

Η τωρινή εξέλιξη έχει να κάνει με την αδιανόητη αβελτηρία της κυβέρνησης (επί Κώστα Α. Καραμανλή και με συνεχιστή τον κ. Σταϊκούρα) να μην ολοκληρώνει την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και να «πληρώνει» κούφιες υποσχέσεις σε πολιτικούς φίλους. Τώρα δηλαδή δεν διαμαρτύρεται μόνο η αντιπολίτευση, διαμαρτύρονται και μάλιστα με σφοδρότητα οι πρώην σύμμαχοί της, δηλαδή οι μέτοχοι του πρώην ΟΑΣΘ. Οι πρώην μέτοχοι διεκδικούν μισθώματα από τα δύο αμαξοστάσια και τα γραφεία του Οργανισμού, αξιώσεις που φτάνουν, κατά τους μετόχους, μέχρι και 40 εκατομμύρια ευρώ και οι υποσχέσεις με τις οποίες τους «τάισαν» εξατμίστηκαν.

Πώς συνδέουν οι πρώην μέτοχοι αυτή την ιστορία με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό; Πολύ εύκολα! Λένε ότι η εκκαθάριση γίνεται με αδιαφάνεια και χρησιμοποιούν ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σύμβαση για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό η οποία θεωρούν ότι βλάπτει και τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά οικονομικά!

Η προσφυγή

Πριν από περίπου δέκα μέρες προσέφυγαν στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, αφού η υπηρεσία αυτή έχει αρμοδιότητα «να διερευνά, να διώκει και να παραπέμπει στη Δικαιοσύνη εγκλήματα κατά του προϋπολογισμού της Ε.Ε., όπως εγκλήματα απάτης, διαφθοράς ή σοβαρής διασυνοριακής απάτης στον τομέα του ΦΠΑ». Στην προσφυγή τους μάλιστα επικαλούνται και την Αρχή Διαφάνειας υποστηρίζοντας ότι έχει εκφράσει σε πόρισμά της επιφυλάξεις για την εγκυρότητα της σύμβασης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ και ζητά επιπλέον τη διακοπή της.

Οι προσφεύγοντες καρφώνουν και τον Κυριάκο Μητσοτάκη αφού θυμίζουν ότι η σύμβαση υπεγράφη στις 17.2.2021 ανάμεσα στην ΤΕΡΝΑ και την Κοινωνία της Πληροφορίας παρότι από το 2020 τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ είχαν αναβαθμιστεί ψηφιακά και είχε γίνει μάλιστα επίδειξη και στον πρωθυπουργό κατά τα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθέσεως!!! Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία απάντησε ότι παρέλαβε την καταγγελία και θα προχωρήσει στα κατά τον νόμο προβλεπόμενα.

Κύκλοι των καταγγελλόντων -που δεν είναι μόνο πρώην μέτοχοι- έλεγαν στην «Εφ.Συν.» ότι έχουν γίνει «φωτογραφικοί διαγωνισμοί με παράλογα και υπέρογκα ποσά για αχρείαστα έργα με άκρο άωτο το έργο τηλεματικής του σκανδαλώδους ποσού 40 εκατ. ευρώ» παρότι άλλα λέει το πόρισμα της ΕΑΔ που «έκρινε σαφώς παράνομο, αποτέλεσμα φωτογραφικού διαγωνισμού, 9 παρατάσεων, που αποδεικνύεται ανίκανο να αντικαταστήσει το υπάρχον σύστημα του ΟΑΣΘ που λειτουργεί, και εκ των πραγμάτων λαμβάνει παράνομες παρατάσεις μέχρι να μπορέσει να ολοκληρωθεί στοιχειωδώς προσφέροντας στον ανάδοχο ασυλία, για όσο χρόνο χρειάζεται επ’ άπειρον, χωρίς, αποδεδειγμένα να προσφέρει κάτι παραπάνω από το υπάρχον και μάλιστα, πολύ κατώτερο του υπάρχοντος καθ’ ομολογία των υπευθύνων του ΟΑΣΘ. Και επιπλέον η Δικαιοσύνη αγνοεί όλα τα δημοσιεύματα και τις επερωτήσεις δεκάδων βουλευτών στη Βουλή (όλου του ΠΑΣΟΚ και 20 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ)».

Πηγές που έχουν άμεση σχέση με τις ενέργειες που γίνονται προκειμένου να γίνουν συμβατά τα δύο διαφορετικά συστήματα ούτως ώστε να προχωρήσει το ενιαίο εισιτήριο όταν εκτός από τα λεωφορεία ΟΑΣΘ θα είναι σε κίνηση και το Μετρό έλεγαν στην «Εφ.Συν.» ότι «τρέχουμε με 1.000 και δεν αποκλείεται μέσα στον Σεπτέμβριο να εγκατασταθούν και τα νέα μηχανήματα στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ».

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι θα έχουν λυθεί τα ζητήματα αφότου οι δηλώσεις του αφήνουν ανοιχτή κάθε εξέλιξη αφού «είμαστε σε αγώνα δρόμου να λύσουμε το πρόβλημα χωρίς να μπορούμε να δώσουμε χρονοδιάγραμμα». Πάντως «η σύμβαση υλοποιείται χωρίς προβλήματα, ενώ ίσως μέχρι τέλη Ιουλίου ξεκαθαρίσει διά νομοθετικής πράξης αν -όπως όλα δείχνουν- ο ΟΣΕΘ θα είναι το «μεγάλο αφεντικό» στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και υπό την ομπρέλα του θα είναι και ο νέος ΟΑΣΘ. Όσο για την περίφημη εκκαθάριση του «παλιού» ΟΑΣΘ μάλλον θα πρέπει ήδη να μετράμε κάτι παραπάνω από δύο χρόνια…

https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/440105_kaka-mpleximata-gia-tin-kybernisi