ΝΕΟ «ΘΑΥΜΑ» ΟΑΣΘ. Αγοράζει φρέον με… 42 ευρώ το λίτρο
ΟΑΣΘ: «Χρυσοπληρώνει» το φρέον με… συνοπτικούς διαγωνισμούς
«Όταν στις προμήθειες του φρέον έχεις πάνω από 100% υπερτιμολόγηση, καταλαβαίνετε τι γίνεται σε όλα τα υπόλοιπα».
Με αυτά τα λόγια, στις 21 Αυγούστου 2017, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης κατακευραύνωνε την προηγούμενη διοίκηση των μετόχων του ΟΑΣΘ και σε άκρως καταγγελτικούς τόνους…αποκάλυπτε υπερτιμολογήσεις για την προμήθεια του συγκεκριμένου υλικού που χρησιμοποιείται για τα κλιματιστικά των λεωφορείων κι έκανε μάλιστα συγκρίσεις με τα
αντίστοιχα ποσά που κατέβαλε τότε η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) ΑΕ της Αθήνας. «Από την ίδια εταιρεία που προμηθευόταν ο ΟΑΣΘ το φρέον προμηθεύεται και η ΟΣΥ. Η ΟΣΥ με 5,5 ευρώ το κιλό, ο ΟΑΣΘ με 11,70 ευρώ το κιλό», δήλωνε τότε ο κ. Σπίρτζης θέλοντας προφανώς να υπεραμυνθεί και της απόφασης για την κρατικοποίηση του Οργανισμού με τον τρόπο που επέλεξε η κυβέρνηση.
Σήμερα, 10 μήνες μετά από εκείνες τις δηλώσεις του κ. Σπίρτζη, η σχετική δαπάνη όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά η νέα διοίκηση του κρατικού πλέον ΟΑΣΘ, επιμένει σε συνοπτικούς διαγωνισμούς για την προμήθεια – σε μικρές ποσότητες- ενός υλικού που είναι απαραίτητο για την κίνηση των λεωφορείων καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Και αγοράζει φρέον σε εξωφρενικά υψηλά τιμές, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από την αύξηση των τιμών στην αγορά, καθώς είναι υψηλότερες ακόμη και από τη… λιανική και βεβαίως υψηλότερα και από τις τιμές που δίνει το… παράδειγμα του Σπίρτζη, η ΟΣΥ ΑΕ.
Μόλις πριν λίγες μέρες η κρατική – υπό τον Στέλιο Παππά- διοίκηση του ΟΑΣΘ προμηθεύτηκε φρέον στο ποσό των 42,16 ευρώ (!) το κιλό, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ (34 ευρώ χωρίς ΦΠΑ) και μάλιστα με
συνοπτικό διαγωνισμό. Στον εν λόγω συνοπτικό διαγωνισμό παρουσιάστηκε μόνο μία
εταιρεία, στην οποία και κατακυρώθηκε η παραπάνω προμήθεια στις 4/6/18 με προϋπολογισμό 60 000 ευρώ συν ΦΠΑ, όπως φαίνεται και από τη σχετική ανάρτηση στη Διαύγεια.
Την ίδια στιγμή, η ΟΣΥ δημοσίευσε πρόσφατα διακήρυξη ανοικτού συνοπτικού διαγωνισμού για την ανάθεση της προμήθειας ψυκτικού μέσου (FREON) R134a ποσότητας δύο χιλιάδων (2.000) κιλών για την κάλυψη των αναγκών των λεωφορείων της εταιρίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 56.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ (69.440 με ΦΠΑ) και αφορά την προμήθεια 2.000 κιλών. Δηλαδή η ΟΣΥ έδινε το πολύ 28 ευρώ το κιλό χωρίς ΦΠΑ και 34,72 το κιλό με ΦΠΑ –δηλαδή, τιμές χαμηλότερες
σε σχέση με τον ΟΑΣΘ- και περίμενε προσφορές έως τις 25 Ιουνίου οι οποίες δεν
αποκλείεται να κινηθούν τελικώς σε χαμηλότερα επίπεδα.
Η αγορά
Οι τιμές για την αγορά ψυκτικού υγρού έχουν πράγματι αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι ωστόσο κινούνται, στη λιανική, στα 26-29 ευρώ/κιλό (όταν πρόκειται για μεγάλες ποσότητες, όπως για παράδειγμα για…
συνοικιακά συνεργεία αυτοκινήτων) και στη χονδρική πολύ χαμηλότερα, ακόμη και κάτω των 20 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη κι αν αγοράσει κάποιος μέσω ίντερνετ (σ.σ. και μάλιστα από μεταπωλητή της εταιρίας από την οποία ο ΟΑΣΘ προμηθεύεται το προϊόν) μόνο μία φιάλη με φρέον, 12kg, η τιμή ανά κιλό με ΦΠΑ φτάνει το πολύ στα 39 ευρώ το κιλό, ενώ υπάρχει η σαφής ενημέρωση πως «για μεγάλες ποσότητες η τιμή αλλάζει». Μια αναζήτηση, όμως, στο ίντερνετ «βρίσκει»
εταιρία να διαθέτει στη χονδρική τη φιάλη των 13kg στα 20,9 ευρώ το κιλό, ενώ αν κάποιος θέλει να αγοράσει από την ίδια εταιρία στη λιανική μέσω του e-shop θα πληρώσει το ποσό των 25,9 ευρώ το κιλό.
Σε μεγάλες δε προμήθειες, που γίνονται κατόπιν διαγωνισμών και αφορούν αγορά μεγάλων ποσοτήτων
ψυκτικού υγρού για όλη τη σεζόν των 6 μηνών οι τιμές, παρά τον διπλασιασμό τους σχεδόν σε σχέση με πέρυσι, κινούνται, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, ακόμη και κάτω από τα 15 ευρώ/κιλό!
Να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με πληροφορίες η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ χρειαζόταν περίπου
5 τόνους ετησίως για την κίνηση των 520 λεωφορείων που κυκλοφορούσαν στους δρόμους, ενώ σήμερα οι ανάγκες εκτιμώνται σε περίπου 4 τόνους καθώς τα οχήματα που δενέχουν βλάβες και μπορούν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους είναι πολύ λιγότερα. Και παρόλο που οι ανάγκες είναι γνωστές και πάγιες, ο ΟΑΣΘ επιλέγει σήμερα να «σπάει» τους διαγωνισμούς και να προμηθεύεται –και
μάλιστα από τη λιανική- φρέον σε μικρές ποσότητες, πολλές φορές τοχρόνο, πληρώνοντας –σύμφωνα με
στελέχη της αγοράς- σχεδόν τα διπλάσια ποσά σε σχέση με εκείνα που θα πλήρωνε εάν διενεργούσε διαγωνισμό μία η δύο φορές ετησίως για να καλύψει τις ανάγκες όλης της περιόδου, της χειμερινής και της θερινής.
Τις «περίεργες κατατμήσεις» προμηθειών από τον ΟΑΣΘ έφερε στη Βουλή και η ΝΔ επικρίνοντας τη διοίκηση του Οργανισμού για μη τήρηση της νομιμότητας στην προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών, καθώς «σπάει» την προμήθεια σε μικρά τμήματα κάνοντας στην ουσία απευθείας αναθέσεις.