voria.gr – Οι ευθύνες για το χειρόφρενο στον ΟΑΣΘ και τα άφαντα λεωφορεία της Λειψίας
Η στάση εργασίας στις 8/4/22 είναι η τρίτη κινητοποίηση των εργαζομένων για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας – Σε… αγρανάπαυση τα λεωφορεία της Λειψίας.
Χωρίς αστική συγκοινωνία εμείνει ξανά η Θεσσαλονίκη, αυτή τη φορά για πέντε ώρες, από τις 9 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι, μετά τη στάση εργασίας την οποία κήρυξε το σωματείο των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ. Αιτία είναι το γεγονός ότι ενώ διοίκηση και σωματείο έχουν δώσει τα χέρια, ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, όσον αφορά το περιεχόμενο της νέας επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας αυτή, παρότι παρήλθαν σχεδόν τέσσερις μήνες, ακόμη δεν έχει τεθεί σε ισχύ. Η διάρκειά της, μάλιστα, είναι διετής και περιλαμβάνει τα έτη 2021 και 2022, όπερ σημαίνει ότι ήδη έχουν παρέλθει τα 4/6 του χρόνου της κι αυτή παραμένει ανενεργή.
Η στάση εργασίας είναι η τρίτη κινητοποίηση των εργαζομένων με αυτό το αίτημα και αποφασίστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ του σωματείου. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ αντέδρασε κατηγορώντας το σωματείο για «αιφνιδιασμό», λέγοντας ότι «προκήρυξε νέα στάση εργασίας χωρίς την οποιαδήποτε προειδοποίηση». Προανήγγειλε, δε, ότι «ο ΟΑΣΘ θα κινήσει άμεσα τις νομικές διαδικασίες προκειμένου η στάση εργασίας να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική». Βεβαίως, ακούγεται κάπως παράταιρο να καταγγέλλεις τον εταίρο σου, με τον οποίο έχεις δώσει τα χέρια πριν από τέσσερις μήνες, για τη νέα ΣΣΕ, επειδή ζητά αυτή να τεθεί σε εφαρμογή.
Πάντως, για να είμαστε δίκαιοι, η ευθύνη δεν ανήκει στη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Αποκλειστικά υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση η οποία επί τετράμηνο επιδεικνύει αδικαιολόγητη αβελτηρία όσον αφορά την έγκριση της ΣΣΕ στην οποία συμφώνησαν διοίκηση και σωματείο. Χρειάστηκε να περάσουν περίπου τρεις μήνες προκειμένου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δώσει το «οκ» και τώρα το σχέδιο ΣΣΕ βρίσκεται προς έγκριση στον έτερο μέτοχο του ΟΑΣΘ, το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτές τις μέρες αξιολογείται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και εικάζεται ότι μέσα στο αμέσως προσεχές διάστημα η περιπέτεια αυτή θα λάβει τέλος.
Σε… αγρανάπαυση τα λεωφορεία της Λειψίας
Εκείνη που δεν θα λάβει τέλος, είναι η περιπέτεια με τα λεωφορεία της Λειψίας. Ναι, εκείνα τα οποία είχε αγοράσει ο δήμος Θεσσαλονίκης πριν από σχεδόν δύο χρόνια, τα παραχώρησε στον ΟΑΣΘ και ακόμη παραμένουν ουσιαστικά ανενεργά. Ελάχιστα κυκλοφορούν στους δρόμους, είτε επειδή δεν υπάρχουν οδηγοί είτε γιατί τα περισσότερα απ’ αυτά χρειάζονται επισκευές καθώς στην πράξη αποδείχθηκαν προβληματικά. Όπως, μάλιστα, φαίνεται και στις φωτογραφίες που δημοσιεύει η Voria.gr, οι οποίες τραβήχτηκαν προ ημερών, τα λεωφορεία παραμένουν στα αμαξοστάσια, έχοντας μάλιστα, αφαιρεθεί απ’ αυτά τα ακυρωτικά μηχανήματα προκειμένου να τοποθετηθούν σε άλλα οχήματα, ικανά προς κυκλοφορία.
Ο ΟΑΣΘ έχει πει εδώ και μήνες ότι έχει έτοιμο τον διαγωνισμό για την επισκευή των λεωφορείων, αλλά ο διαγωνισμός ακόμη δεν έχει βγει στον αέρα. Όπως πληροφορούμαι, ο λόγος είναι καθαρά διαδικαστικός καθώς απαιτείται έγκριση από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομικών. Όμως κι αυτή η έγκριση, όπως και η προηγούμενη της ΣΣΕ, καθυστερεί για ανεξήγητους λόγους. Στο μεταξύ επίκειται καλοκαίρι, άρα υψηλές θερμοκρασίες στις οποίες, ως γνωστόν, τα λεωφορεία της Λειψίας είναι αδύνατον να εκτελέσουν δρομολόγια καθώς δεν διαθέτουν κλιματισμό. Εν ολίγοις, ασχέτως των αρχικών προθέσεων εκ μέρους του δήμου και του ΟΑΣΘ, η συγκεκριμένη αγορά απεδείχθη απολύτως αποτυχημένη.
Στο μεταξύ πληροφορούμαι ότι για την αγορά αυτή έχουν κληθεί να καταθέσουν στην αρμόδια εισαγγελία κάποιοι από τον ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο της εισαγγελικής παραγγελίας που είχε εκδοθεί έπειτα από μηνυτήρια αναφορά την οποία είχε καταθέσει η δημοτική παράταξη της Κατερίνας Νοτοπούλου. Μεταξύ όσων κλήθηκαν προς κατάθεση ήταν και ο πρόεδρος του σωματείου. Ο Γιάννης Δήμκας δεν είχε βεβαίως καμία ανάμειξη στην αγορά των οχημάτων, αλλά ως εκπρόσωπος των εργαζομένων ρωτήθηκε για διάφορες πτυχές της υπόθεσης, για το κόστος αγοράς των λεωφορείων, για τους λόγους που αυτά παραμένουν στα αμαξοστάσια κ.ο.κ.