Πολλά τα ανοιχτά μέτωπα της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τα 40 εκατ. ευρώ, ετησίως, το έλλειμμα στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, όπως ορίζει το συμπληρωματικό μνημόνιο (Supplemental Memorandum of Understanding) που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους δανειστές για τα προαπαιτούμενα της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του τρέχοντος προγράμματος.
Ωστόσο, μέλλει να φανεί κατά πόσο ο στόχος για περιορισμό των ελλειμμάτων είναι εφικτός. Κι αυτό δεδομένου ότι τα έσοδα του ΟΑΣΘ από εισπράξεις εισιτηρίων τον Οκτώβριο μειώθηκαν κατά 800.000 ευρώ (-14,5%), συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2016.
Τα προβλήματα
Την ίδια στιγμή, η διαδικασία της εξυγίανσης- μέσω της φόρμουλας της κρατικοποίησης που αποφάσισε η κυβέρνηση- παρότι ο ΟΑΣΘ θα παραχωρηθεί το 2019, εκ νέου, σε ιδιώτες με διεθνή διαγωνισμό, βάσει της Κοινοτικής Οδηγίας 1370/2007- έχει δημιουργήσει ήδη ζητήματα.
Πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ κάνουν ακόμη λόγο για υποβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου, με τη δυσλειτουργία της τηλεματικής, την μείωση ή κατάργηση δρομολογίων και τις καθυστερήσεις να είναι ορισμένα μόνον από τα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί το τελευταίο διάστημα.
Μάλιστα, τα προβλήματα στον ΟΑΣΘ αποτέλεσαν την αιτία της πρόσφατης αντιπαράθεσης του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη και του προέδρου του ΟΑΣΘ Στέλιου Παππά. “Θα πρέπει να συζητήσουμε για το σήμερα του Οργανισμού, τι γίνεται με τη διαδικασία εκκαθάρισης αλλά και το επόμενο βήματα” σημείωσε ο κ. Μπουτάρης με αφορμή την πρότασή του για διεξαγωγή ειδικής συνεδρίασης για τον ΟΑΣΘ.
“Εμείς θα καλέσουμε με δική μας πρωτοβουλία όλους τους δημάρχους να τους ενημερώσουμε για την κατάσταση. Κανένα πρόβλημα δεν έχουμε. Και για την επιχειρησιακή μας δυνατότητα και για τα οικονομικά μας στοιχεία και για τους μετόχους” δήλωσε ο κ. Παππάς σε συνέντευξή του.
Η παραίτηση από τη διαιτησία
Με δεδομένο ότι τα έσοδα βρίσκονται στο “κόκκινο”, πηγές εγείρουν ακόμη ερωτήματα για την παραίτηση της σημερινής διοίκησης του ΟΑΣΘ από διαιτησία στην οποία είχαν προσφύγει οι προηγούμενοι επικεφαλής της εταιρείας. Η υπόθεση αφορά τη διεκδίκηση ποσού 47,5 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε αντισταθμιστικές εισφορές από τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών για το 2015.
Μένει να φανεί εάν, όπως θέλουν οι πληροφορίες, η νέα διοίκηση θα αποσυρθεί από αντίστοιχες διεκδικήσεις για τα έτη 2016 και 2017.
Για το 2016 το ύψος των απαιτήσεων από αντισταθμιστικές καταβολές της πρώην Διοίκησης του ΟΑΣΘ έναντι του Δημοσίου ανέρχεται σε 52 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αναλογικά μικρότερο για τους πρώτους επτά μήνες του 2017 (ωσότου τεθεί σε ισχύ ο Ν. 4482/2017).
Συνολικά, για την τελευταία τριετία, οι μη καταβληθείσες από το Δημόσιο και διεκδικούμενες από τον ΟΑΣΘ αντισταθμιστικές καταβολές υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η διοίκηση του ΟΑΣΘ θα έπρεπε να εξακολουθήσει τη διεκδίκηση των απαιτήσεων ύψους 47,5 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο. Κι αυτό επειδή:
– Σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4482/2017 (νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης) το διοικητικό συμβούλιο “ασκεί τη διοίκηση και διαχείριση του Οργανισμού, καθώς και της περιουσίας του δυνάμει του άρθρου 22, χωρίς να έχει εξουσία διάθεσής της”.
– Το άρθρο 27 παρ. 3 του ίδιου Νόμου ορίζει ότι: “Κατά το διάστημα της εκκαθάρισης, το Διοικητικό Συμβούλιο έχει τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα της παραγράφου 5 του άρθρου 23 και άρθρου 24 και οφείλει να περαιώσει το σύνολο των εκκρεμών υποθέσεων της εταιρείας, να εξοφλήσει τα χρέη και να εισπράξει τις απαιτήσεις της”.
Η συλλογική σύμβαση εργασίας
Με στόχο την μείωση των δαπανών, το δ.σ. του ΟΑΣΘ προχώρησε σε νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που προβλέπει- με στόχο την εξοικονόμηση 10-12 εκατ. ετησίως- την προσαρμογή των μισθών στο Ενιαίο Μισθολόγιο, την οριζόντια μείωση μισθών κατά 4,7% και την κατάργηση του 13ου και του 14ου μισθού.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές, η αναδρομική ισχύς του Ενιαίου Μισθολογίου, σύμφωνα με τη Συλλογική Σύμβαση δεν προβλέπεται, ως όφειλε, από την 1η Αυγούστου 2017 (ο νόμος τέθηκε σε ισχύ στις 25/7/17) αλλά από την 1 Οκτωβρίου.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υφίσταται καθυστέρηση εφαρμογής του άρθρου 30, παρ. 1 του ν. 4482/17 σε συνδυασμό με το ν. 4354/15 περί Ενιαίου Μισθολογίου με αποτέλεσμα την ανάλογη απώλεια Εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο.
Η προσφυγή στους ιδιώτες
Με στόχο την μείωση των δαπανών, πληροφορίες θέλουν τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ να εξετάζει την παραχώρηση δρομολογίων “άγονων” γραμμών του Νομού Θεσσαλονίκης (που σήμερα εκτελεί ο ΟΑΣΘ) στα ΚΤΕΛ Ν. Θεσσαλονίκης. Η κίνηση αυτή που θα μείωνε το έργο του ΟΑΣΘ έως και 30 εκατ. ευρώ, ετησίως, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και αύξηση των κομίστρων, όπως υποστηρίζουν πηγές.
Ακόμη τμήμα της συντήρησης των οχημάτων είναι ένα ακόμη έργο που εκτιμάται ότι θα ανατεθεί και σε ιδιώτες ή στην ΕΛΒΟ.
Σημειώνεται ότι κατά της συνταγματικότητας του νόμου 4482/2017 έχουν προσφύγει στο ΣτΕ ο πρώην πρόεδρος του οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης, άλλα τρία μέλη του παλαιού διοικητικού συμβουλίου και περίπου 400 μέτοχοι της εταιρείας, με την προσφυγή να εκδικάζεται στις 2 Φεβρουαρίου στην Ολομέλεια του ΣτΕ.
http://www.capital.gr/epixeiriseis/3263110/polla-ta-anoixta-metopa-tis-kratikopoiisis-tou-oasth